مد و استایل

انواع فرهنگ های خرد در مد چه تاثیراتی داشته است؟

خرده فرهنگ ها به روی مد چه تاثیری گذاشته است؟

مد همیشه یکی از جنبه‌های حیاتی وجود انسان بوده و بر شیوه‌ای که افراد خود را به جهان نشان می‌دهند و هویت خود را به اشتراک می‌گذارند، تأثیر می‌گذارد.

انتخاب لباس می‌تواند منعکس‌کننده سلیقه‌ها، باورها، ارزش‌ها و زمینه‌های فرهنگی شخصی باشد و مد را به ابزاری قدرتمند برای بیان هویت تبدیل کند.

یک فرد آگاهانه انتخاب می کند تا در یک محیط خاص قرار بگیرد.

بنابراین افراد حس بسیار زیادی از پویایی گروه را بر هویت فردی تجربه می کنند و جذب گروه می شوند.

با این حال، هویت شخصی آنها مانعی برای یافتن یک مکان راحت در گروه است.

ما اغلب مشاهده می‌کنیم که در یک مدرسه مذهبی، دانش‌آموزان ممکن است مجبور شوند کد لباس خود را تغییر دهند تا در آن مدرسه خاص جا بیفتند.

کت و شلوار و کراوات تبدیل به یک کد لباس برای همه کارمندان می شود تا در خط مشی شرکت قرار بگیرند.

هنگامی که برای مدت طولانی در اطراف گروه های خاصی از مردم هستیم، ممکن است متوجه شوید که مانند آنها صحبت می کنید، مانند آنها رفتار می کنید و حتی مانند آنها لباس می پوشید.

خرده فرهنگ به گروهی از افراد با نگرش ها و باورهای همفکر اطلاق می شود که زمان زیادی را با یکدیگر می گذرانند و شروع به تقلید از جنبه های مختلف شخصیت یکدیگر می کنند.

این می تواند در نحوه صحبت کردن افراد و حتی نحوه لباس پوشیدن آنها منعکس شود.

مد و خرده فرهنگ ها مدتی است که به هم مرتبط بوده اند، زیرا مد به راهی برای ابراز وجود مردم تبدیل شده است.

همانطور که فرهنگ ها و گروه های خاصی از مردم به دنبال تعریف خود از طریق لباس هایی بودند که می پوشیدند، خرده فرهنگ های خاصی شروع به توسعه یافتن به روش هایی کردند که از این گروه اصلی بیرون می آمد.

خرده فرهنگ‌ها و مد به عنوان راهی برای جدا کردن خود در یک تقابل متمایز و به دنبال دور شدن از آنچه بسیاری «جریان اصلی» می‌نامند، از بقیه جدا می‌شوند.

بسیاری از این تغییرات از چیزهایی مانند موسیقی و ناآرامی‌های سیاسی الهام گرفته شده‌اند، زیرا خرده فرهنگ‌ها به دنبال اظهارنظرهایی درباره جهان به شیوه‌ای متفاوت از هنجار بودند.

خرده فرهنگ های مد درهایی را به روی مردم باز کردند تا با افراد همفکر خود ارتباط برقرار کنند و بیانیه هایی را به روش های جدید ایجاد کنند!

مد در نهایت توسط این خرده فرهنگ ها شکل گرفت، زیرا آنها در طول سال ها محبوب و برجسته تر شدند.

شما می توانید ببینید که چگونه انواع مختلف خرده فرهنگ ها روندهای مد موجود را شکل می دهند، حتی امروز!

پس در ادامه با « تیپکا » همراه باشید.

 

انواع فرهنگ های خرد در مد چیست؟

با نگاهی به اینکه چگونه انواع خرده فرهنگ های مد توسعه یافته و تحت تأثیر قرار گرفته اند، می توانیم تأثیراتی را که این امر بر روندها و سبک ها داشته است را بهتر درک کنیم.

بسیاری از خرده فرهنگ های مد جایگزین در دهه های 70، 80 و 90 بر دنیای مد امروز تأثیر گذاشته اند و مهم است که بدانیم چگونه این اتفاق افتاد.

در ادامه نگاهی داریم به برخی از برجسته ترین انواع خرده فرهنگ های مد در سراسر جهان در طول سال ها!

 

 

در دنیای مد، کلمه مقبولیت رایج است.

 

یکی از دلایل اصلی این امر تولید انبوه برچسب های مد است که فروش انبوه را هدف قرار می دهند.

برچسب‌های مد درگیر در چنین بازاریابی، حس مد را در عموم مردم ناآگاه اعمال می‌کنند.

برچسب‌های طراحی مانند زارا، H&M و بسیاری دیگر، فروشگاه‌های مد را در بسیاری از نقاط جهان با هدف بازار انبوه باز می‌کنند.

دلیل اصلی اینکه مردم از این برندها استفاده می کنند، اعتباری است که به آنها و حس قوی مد ناشی از پوشیدن آنها می آید که هویت آنها را شکل می دهد.

بنابراین، همه کارکنان مجبور به تغییر هویت فردی خود در هنگام لباس پوشیدن هستند.

انطباق غیر ارادی نیز می تواند زمانی اتفاق بیفتد که فرد فاقد دانش باشد و در نتیجه آن را از منابع خارجی (گروهی) جستجو کند.

در چنین حالتی، فرد ناآگاهانه تحت تأثیر پویایی های اجتماعی قرار می گیرد و در نهایت به حکم جامعه تغییر رفتار می دهد.

در تلاش برای احساس شیک بودن، بسیاری از مردم برندهای مد را نه با توجه به هویت شخصی خود، بلکه با توجه به مد خریداری کرده و می پوشند.

نظم اجتماعی و اقتصادی که دستیابی به مد را تشویق می‌کند، به جای کیفیت، بر کمیت (و لباس‌های نامرغوب) متمرکز است.

این تأثیر منفی بر لباس مد دارد که نمی تواند هویت فردی افراد را تقویت کند.

از سوی دیگر موجب ارتقای هویت اجتماعی می شود.

این مقاله تحلیلی با هدف بررسی رابطه پیچیده بین مد و هویت، بررسی چگونگی شکل‌دهی لباس به هویت‌های شخصی و فرهنگی و پیامدهای گسترده‌تر این ارتباطات است.

از طریق بررسی دیدگاه‌های مختلف و مطالعات موردی، این مقاله به دنبال روشن کردن ماهیت چند وجهی مد به عنوان شکلی از بیان هویت است.

 

 

 ابراز وجود از طریق لباس

 

مد به عنوان یک رسانه بیانگر عمل می کند و به افراد اجازه می دهد تا شخصیت، سلیقه و فردیت خود را به دیگران منتقل کنند.

مردم اغلب از لباس به عنوان بوم نقاشی استفاده می کنند تا تصویری را که می خواهند به تصویر بکشند، نشان دهند که منحصر به فرد بودن، ارزش ها و علایق خود را به دنیای بیرون نشان می دهد.

تطبیق پذیری مد افراد را قادر می سازد تا سبک خود را با موقعیت ها و محیط های مختلف تطبیق دهند، که نشان دهنده احساس در حال تکامل آنها از خود است.

 

مد به عنوان شکلی از توانمندسازی

 

لباس می تواند افراد را با افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنها توانمند کند.

هنگامی که افراد در لباس خود احساس راحتی و اعتماد به نفس می کنند، احتمال بیشتری دارد که تصویر مثبتی از خود ایجاد کنند، که می تواند تأثیر قابل توجهی بر تعاملات و روابط آنها با دیگران داشته باشد.

قدرت دگرگون کننده مد می تواند به افراد کمک کند بر شک و تردید خود غلبه کنند و خود واقعی خود را در آغوش بگیرند.

 

 

نشانه های فرهنگی در پوشاک

 

مد اغلب به عنوان یک بیان قابل مشاهده از هویت فرهنگی عمل می کند، زیرا انتخاب لباس می تواند پیشینه قومی، سنت ها و میراث افراد را منعکس کند.

سبک‌ها، الگوها و رنگ‌های خاص لباس می‌توانند به عنوان نشانه‌های فرهنگی قدرتمند عمل کنند و اطلاعات زیادی را در مورد هویت و وابستگی‌های فرهنگی یک فرد منتقل کنند.

 

 

لباس هالووین

در حالی که مد می تواند وسیله ای برای بزرگداشت تنوع فرهنگی باشد، اما زمانی که عناصر یک فرهنگ کالایی شده و خارج از زمینه توسط فرهنگ دیگری مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند به تصاحب فرهنگی منجر شود.

این بخش با تأکید بر اهمیت حساسیت فرهنگی و احترام در مد، مرز باریک بین قدردانی و تخصیص را بررسی خواهد کرد.

 

 

هنجارهای مد و جنسیت

از لحاظ تاریخی، مد نقش مهمی در تقویت هنجارهای جنسیتی اجتماعی داشته است.

انتخاب لباس به شدت تحت تأثیر انتظارات فرهنگی پیرامون جنسیت قرار گرفته است، که بیشتر به ایجاد کدهای لباس مردانه و زنانه متمایز منجر شده است.

با این حال، در سال‌های اخیر، حرکت رو به رشدی به سمت مد سیال جنسیتی صورت گرفته است که مفاهیم سنتی مردانگی و زنانگی را به چالش می‌کشد.

مد برای بسیاری از افراد برای بیان هویت جنسی و گرایش جنسی خود به ابزاری ضروری تبدیل شده است.

پوشاک می‌تواند فضای امن و توانمندی برای کشف خود و بیان خود ارائه دهد و به افراد این امکان را می‌دهد تا خود واقعی خود را بپذیرند و با جوامع همفکر خود ارتباط برقرار کنند.

 

 

هویت های خرده فرهنگی و کد لباس

خرده فرهنگ ها اغلب به عنوان پاسخی به فرهنگ جریان اصلی ظهور می کنند و هویت منحصر به فرد و کدهای زیبایی شناختی خود را تشکیل می دهند.

قدرت مد در شکل دادن به هویت های فردی را نمی توان نادیده گرفت.

مد تأثیر قابل توجهی بر هویت شخصی فرد داشته و دارد و تا حد زیادی بر آنچه که فرد می شود تأثیر می گذارد.

لباس نقش محوری در خرده فرهنگ ها ایفا می کند، اعضا را از جریان اصلی متمایز می کند و حس تعلق را در گروه پرورش می دهد.

 

خرده فرهنگ مد (سبک بوهمی)

تأثیر خرده فرهنگ ها بر مد اصلی

صنعت مد غالباً از خرده فرهنگ‌های مختلف الهام گرفته است و عناصر سبک آن‌ها را به کار می‌گیرد و آن‌ها را در جریان مد رایج قرار می‌دهد.

این بخش چگونگی شکل‌دهی خرده فرهنگ‌ها به مد را تحلیل می‌کند و ملاحظات اخلاقی پیرامون این فرآیند را مورد بحث قرار می‌دهد.

 

نقش صنعت مد در شکل گیری هویت

رسانه مد و تأثیر آن

 

رسانه‌های مد، از جمله مجلات، وبلاگ‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، به طور قابل توجهی بر ادراک ما از مد و در نتیجه درک ما از هویت تأثیر می‌گذارند.

به تصویر کشیدن هویت های متنوع در رسانه های مد می تواند بر عزت نفس افراد تأثیر مثبت بگذارد و صنعت فراگیرتری را تقویت کند.

 

 

مد پایدار و مصرف اخلاقی

تاثیر مد بر محیط زیست و حقوق کارگران به طور فزاینده ای به نگرانی برای مصرف کنندگان تبدیل شده است.

شیوه‌های مد اخلاقی و انتخاب‌های پایدار به افراد این امکان را می‌دهد که انتخاب‌های مد خود را با ارزش‌های خود هماهنگ کنند و به احساس هویت شخصی مبتنی بر مصرف آگاهانه کمک کنند.

در گذشته

رابطه پیچیده مد با هویت فراتر از ظواهر سطحی است و به هسته اصلی شخصیت ما به عنوان افراد و اعضای گروه های فرهنگی و اجتماعی متنوع می پردازد.

انتخاب لباس به عنوان ابزاری قدرتمند برای ابراز وجود، تسهیل رشد شخصی، توانمندسازی و تجلیل از تنوع فرهنگی است.

ماهیت پویای مد به آن اجازه می دهد تا تغییرات اجتماعی را منعکس کند و بر آن تأثیر بگذارد، هنجارهای جنسیتی سنتی را به چالش بکشد و فراگیر بودن را ترویج کند.

همانطور که صنعت مد به تکامل خود ادامه می دهد، پذیرش پایداری و حساسیت فرهنگی برای تقویت ارتباط معتبرتر و هماهنگ بین مد و هویت حیاتی خواهد بود.

رابطه انسان و مد را نمی توان از هم جدا کرد و این را به اندازه کافی می توان نتیجه گرفت.

رابطه متقابل وابسته است.

نقش مردم در صنعت مد بسیار مهم است.

برای مدت طولانی، مردان از مد به عنوان وسیله ای برای به تصویر کشیدن هویت فردی خود استفاده می کردند.

انتخاب لباس افراد همیشه همان چیزی بوده است که ویژگی های فردی آنها را افزایش می دهد.

مردی با لباس های ترسناک و کولی روح آزاد را تجسم می بخشد و پیامی را در مورد باورها و نگرش های شخصی منتقل می کند.

بنابراین، اگر نشانه ای از برداشتن لباس مردانه وجود داشته باشد، به عنوان تلاشی برای سلب هویت فرد تلقی می شود.

به این ترتیب، سبک لباس پوشیدن شخصی نشان دهنده هویت شخصی است.

با این حال، مد را نمی توان در نحوه تأثیرگذاری بر شخصیت افراد نادیده گرفت.

مواردی وجود داشته است که حذف سبک مد منحصر به فرد یک فرد، هویت شخصی آنها را از بین می برد و آنها را در معرض پویایی گروه قرار می دهد.

گروه‌های مدافع به شیوه اخلاقی گفته‌اند که نیاز به معکوس کردن مصرف‌گرایی توده‌ای نه تنها برای حفاظت از هویت‌های فردی، بلکه برای حفاظت از محیط زیست نیز وجود دارد.

بازیافت و استفاده مجدد از طراحی و مواد مد توضیح می دهد که راهی برای خروج از هدر رفتن هویت شخصی فعلی در جامعه وجود دارد.

 

 

 

خرده فرهنگ های مد هیپ هاپ

در اواخر دهه 80 و 90، موسیقی هیپ هاپ و رپ در حال افزایش بود، و بسیاری از آنها اظهارات مد جدیدی را برای همراهی با آن معرفی کردند.

بسیاری از این موسیقی برای بازتاب بی ثباتی و نابرابری در شهرهای بزرگ آمریکا، مانند نیویورک، ایجاد شد و خرده فرهنگ های مد به زودی از این ژانر تازه تعریف شده موسیقی پیروی کردند.

بسیاری از مدهایی که از این دوره زمانی بیرون آمدند، به طور مشخص با معمول متفاوت بودند، زیرا لباس های گشاد و برندهای ورزشی بیشتر و بیشتر محبوب شدند.

مد خرده فرهنگ دهه 80 به شدت با این سبک ها و ظاهر متفاوت تعریف شد!

این نوع خرده فرهنگ ها در مد بسیاری از روندهایی را که امروزه می بینیم، تعریف و تحت تأثیر قرار داده اند.

برخی از محبوب‌ترین پیوندها با خرده فرهنگ‌های مد هیپ هاپ، کلاه‌های عقب مانده، لباس‌های آویزان و البته پوشیدن گران‌ترین و پر زرق و برق‌ترین کفش‌ها هستند!

قطعاً می‌توانید ببینید که چگونه بازتاب‌های این خرده فرهنگ به روند مد مدرن امروزی راه یافته است و چگونه این تأثیر بخشی از شکل‌دهی روندها در صنعت بوده است!

 

خرده فرهنگ های مد گوت

در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80، زمان راک اند رول در اوج بود و با این سبک موسیقی، خرده فرهنگ مد متمایز به نام سبک گوتیک به وجود آمد!

از آنجایی که هنرمندان موسیقی این دوره در تلاش بودند تا در این سبک جدید موسیقی نامی برای خود دست و پا کنند، آنها همچنین باید مطمئن می شدند که به این بخش نگاه می کنند و از این طریق، سبک های گوتیک از مد متولد شدند!

از شلوارهای چرم تیره گرفته تا چوکرهای دور گردن و دست ها، خرده فرهنگ های مد گوتیک توسط سبک موسیقی راک به روش های مختلف تعریف می شد.

از این دوره زمانی، گرایش های خرده فرهنگ مد گوت بسیار متنوع تر شده اند و عناصر کوچکی راه خود را به روند مد مدرن باز کرده اند!

یکی از برجسته ترین سبک هایی که همچنان محبوبیت دارد، پوشیدن شلوار چرمی است.

 

خرده فرهنگ های مد هیپی

برخلاف دو خرده فرهنگ مد بالا، جنبش هیپی در واقع از تحولات سیاسی که در دهه های 60 و 70 رخ می داد الهام گرفت.

با شروع شکل‌گیری سرمایه‌داری و نفوذ غرب، جنبش هیپسترها به دنبال تشویق ایده‌آل‌های پیرامون «قدرت گل» بود و دیگران را ترغیب می‌کرد تا بیشتر درباره طبیعت فکر کنند تا سرمایه‌داری.

سبک خرده فرهنگ های مد هیپی بسیار گلدار و روان بود، با تغییر مستقیم از سبک های مدرن که در این دوره زمانی بسیار رایج شده بودند.

لباس‌هایی مانند کت‌های زنگوله‌ای، لباس‌های بلند و کافه‌ها معمولاً با روندهای سبک در این دوره زمانی مرتبط بودند.

خرده فرهنگ های مد هیپی قطعاً بر روند مد و سبک مدرن امروزی تأثیر گذاشته است، به ویژه در میان کسانی که هنوز به دنبال دور شدن از سبک مدرن هستند!

لباس‌های روان و بلند اغلب از روندهای سبک در این زمان الهام گرفته شده‌اند و چیزهایی مانند کت های چرم با لباس‌های شیک و لباس شنا همراه شده‌اند!

مطلب مرتبط :  مد متواضع چه چالش هایی در استاندارد زیبایی ایجاد کرده است؟

خرده فرهنگ های مد مینیمالیستی

در حالی که خرده فرهنگ های مد بالا به دنبال بیان اظهارات بلند درباره دوره زمانی خود بودند، خرده فرهنگ های مد مینیمالیستی سبک هایی بودند که به دنبال انجام مخالف بودند.

مد مینیمالیستی همه چیز در مورد سادگی است، یک ظاهر طراحی شده به لباس اصلی به گونه ای که به عنوان یک مد در نظر گرفته شود.

وقتی صحبت از این نوع استایل به میان می‌آید، مواد و کیفیت همه چیز است، زیرا خطوط مستقیم و رنگ‌های یکنواخت مانند سفید، کرم و قهوه‌ای محبوب‌ترین سبک‌ها برای همراهی با این روند مد بودند.

مینیمالیسم تماماً در مورد بی زمان بودن است، گویی پوشیدن این نوع لباس ها می تواند شما را تقریباً در هر دوره زمانی قرار دهد بدون اینکه ظاهری نامرتب داشته باشید!

سبک مینیمالیستی یک روند بسیار جدید است و تنها در حال افزایش محبوبیت است.

 

خرده فرهنگ های مد K-Style

فرهنگ پاپ کره ای (یا کی پاپ) اخیراً محبوبیت خود را افزایش داده است زیرا موسیقی کره ای نام خود را در صحنه های بین المللی به دست آورده است!

خرده فرهنگ‌های مد کره‌ای با سبک‌های کره‌ای و ژانر موسیقی معروف کی‌پاپ تعریف شده‌اند و چیزهایی مانند کت‌های سنگی، رنگ‌های پاستلی و طرح‌های گل‌دار مورد علاقه قرار گرفته‌اند!

خرده فرهنگ های مد به سبک K در چند سال گذشته تنها با حضور گروه هایی مانند BTS روی صحنه و شهرت بین المللی محبوبیت پیدا کرده اند.

این خرده فرهنگ در حدود یک دهه اخیر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است و قبل از این، نسبتاً ناشناخته بود مگر اینکه البته در کره جنوبی بودید!

این خرده فرهنگ از دهه های مختلف تأثیر گرفته و آن را با آنچه امروز است ترکیب کرده است و مد کره جنوبی را به شیوه هایی متحول کرده است که قبلاً هرگز دیده نشده بود.

 

 

 

گرایش های خرده فرهنگ های مد چیست؟

 

 

گرایش‌های خرده فرهنگ‌های مد بسته به سالی که شروع کرده‌اند و اینکه آیا امروزه هنوز هم محبوب هستند، متفاوت است.

این که آیا هنوز یک سبک محبوب است یا خیر، با نگاهی به گذشته به راحتی می توان دریافت که این سبک ها و دوره های زمانی مختلف تأثیر زیادی بر خرده فرهنگ های مد امروزی دارند.

مطلب مرتبط : آخرین بینش های و نوآوری ها در مد 

 

روندها همیشه در حال تغییر هستند، زیرا سبک های مختلف محبوب تر می شوند و سبک های دیگر شروع به محو شدن می کنند، اما یک بیانیه مد یک بیانیه مد است و بسیاری از این خرده فرهنگ های مختلف که در سال های گذشته وجود داشتند برای توسعه روندهای جدید مد استفاده می کنند!

با نگاهی به خرده فرهنگ های مختلف مد و درک چگونگی تأثیرگذاری آنها، چه از طریق بیانیه های سیاسی و چه از طریق موسیقی، به راحتی می توان دریافت که چگونه این گرایش های مختلف برای رقابت با هنجارهای آن زمان شکل گرفتند.

خرده فرهنگ ها به بخش مهمی از بیان و درک تبدیل شدند و آنها را به بخش فوق العاده ای حیاتی از چگونگی تحریک تغییر در طول سال ها تبدیل کردند.

گرایش های مد و خرده فرهنگ ها به هیچ وجه تمام نشده اند، و ما بسیار هیجان زده هستیم که ببینیم چه سبک های مختلفی در سال های آینده متولد می شوند!

 

نمونه هایی از خرده فرهنگ های مد چیست؟

خرده فرهنگ‌های مختلف در مد در طول سال‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته‌اند.

از خرده فرهنگ های مد دهه 90 تحت تأثیر ناآرامی های سیاسی و موسیقی که در این دهه توسعه یافت تا خرده فرهنگ های هیپی کودک گل دهه 70!

وقتی صحبت از این خرده فرهنگ‌های مد مختلف می‌شود و اینکه چگونه به نحوه رشد دنیای مد مدرن شکل داده‌اند، مثال‌های زیادی وجود دارد.

از دهه 60 راکین تا پاپ دهه 2000، نمونه هایی از خرده فرهنگ های مد در طول تاریخ اخیر قابل ذکر است!

 

خرده فرهنگ های مد: از گذشته تا امروز

خرده فرهنگ های مد را می توان در طول سال ها مشاهده کرد، از دوران خرده فرهنگ های مد دهه 1970 دوران هیپی تا دوره هیپ هاپ دهه 1980.

بسیاری تصور می‌کنند که وقتی خرده‌فرهنگ‌های مد شروع به محو شدن می‌کنند، سبک آن‌ها هم با آن همراه می‌شود، اگرچه این قطعاً درست نیست.

می‌توانید ببینید که چگونه عناصر مختلف خرده فرهنگ‌های مد مختلف، روندهای مد مدرن را به روش‌های هیجان‌انگیزی تحت تأثیر قرار داده‌اند و با افزایش و کاهش محبوبیت، خرده فرهنگ‌های مد جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

مطلب مرتبط : بررسی هنجار های اجتماعی در مورد مد

 

 

اگر این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت؛ خوشحال می شویم دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید