مد و استایل

روند های مد در یک دهه ی آینده چگونه خواهد بود؟

پیش بینی روند مد در یک دهه ی آینده تا سال 2030

هوش مصنوعی و پیشرفت‌های فناوری در کنار نیاز به انتقال به مواد و تولید پایدارتر، صنعت مد را به روش‌های بی‌سابقه‌ای تغییر می‌دهد.

مشتریان به دنبال یک تجربه خرید آنلاین منسجم هستند، اگرچه فروشگاه‌های خرده‌فروشی فیزیکی همچنان ارزشمند هستند.

در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان هنوز ترجیح می دهند شخصاً خرید کنند، تجارت اجتماعی محبوبیت زیادی به دست آورد.

با این حال، به نظر می‌رسد که ارائه تجربیات همه‌کانالی سیال اهمیت پیدا می‌کند زیرا ۷۳ درصد از مصرف‌کنندگان تجارت الکترونیکی گزارش می‌دهند که در طول سفر مشتری خود از کانال‌های مختلف استفاده می‌کنند.

فشارهای دیگر بر خرده فروشان ناشی از مصرف گرایی آگاهانه، پایداری، فقدان وفاداری به برند در بین خریداران، و نگرانی های لجستیکی در مورد تامین کالاها و مواد است.

در حالی که ممکن است تحلیل این تغییرات برای پیش بینی آینده بیهوده به نظر برسد، اما می توان تحولات صنعت مد را مشاهده کرد و اقدامات را بر اساس آن تنظیم کرد.

در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سوال پاسخ دهیم که صنعت مد در دهه ی آینده چگونه خواهد بود تا بزرگترین روند مد توسط مشتریان و تولیدکنندگان را به طور یکسان آشکار کنیم.

پس در ادامه با « تیپکا » همراه باشید.

همانطور که اخیراً در هفته مد نیویورک مشاهده شد، کولینا استرادا از Midjourney برای طراحی کل مجموعه SS24 استفاده کرد.

با استفاده از ظاهر برندهای قبلی به تولید کننده تصویر و اصلاح مداوم درخواست برای ایجاد مجموعه حاصل.

کارشناسان تیپکا که علاقه مند به آینده صنعت مد هستند، به بررسی داده ها پرداختند و از تولید تصویر هوش مصنوعی برای تجسم پیش بینی های کلیدی استفاده کردند.

آنها از Chat GPT خواستند تا مد آینده را بر اساس تغییر مد در طول زمان پیش‌بینی کند و این را با داده‌های جستجو، داده‌های رشد صنعت پیش‌بینی‌شده و بینش متخصص برای تولید تصاویر زیر ترکیب کرد.

 

پوشیدنی ها در مد

پوشیدنی‌های مد قرار است تا سال 2027 یکی از بزرگترین بازارهای رو به رشد باشند و فراتر از ساعت‌های هوشمند سنتی‌تر به تولید لباس‌هایی بپردازند که می‌توانند معیارهای بدن را از طریق حسگرهایی که برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند بخوانند.

این حسگرها که در تصاویر هوش مصنوعی به منظور دیده شدن نشان داده شده اند، به کاربر اجازه می دهد معیارهای سلامتی و همچنین محرک های محیطی مانند امواج گرما را که ممکن است بر بدن تأثیر بگذارد، ردیابی کند.

این ها را می توان در لباس های فعال، لباس های خیابانی و حتی لباس های رسمی گنجاند.

 

هوش مصنوعی در فروش پوشاک و کفش و …

تجربه خرید با هوش مصنوعی: هوش مصنوعی می تواند تجربه خرید شخصی تری را برای مصرف کنندگان ایجاد کند.

خرده‌فروش‌ها می‌توانند نیاز به انبار اقلام فیزیکی را کاهش دهند، در عوض به مصرف‌کننده اجازه می‌دهند که مواد، سبک و رنگ را در یک نرم‌افزار آنلاین انتخاب کند و سپس آن را به ابعاد خود چاپ سه بعدی کند.

برندها همچنین می‌توانند از آن برای ایجاد عناصر پرفروش سبک‌های قبلی و استفاده از آنها در قطعات آینده استفاده کنند.

مطلب مرتبط : گرایش مد در پاییز و زمستان پیش رو چگونه خواهد بود؟

آزمایش مجازی: علاوه بر ایجاد محصولاتی متناسب با ابعاد آنها، مصرف کنندگان می توانند به صورت مجازی اقلام آماده را نیز امتحان کنند.

آزمایش مجازی کنونی از طریق فیلترهای واقعیت افزوده در دسترس است، با این حال، آینده این می‌تواند شامل فناوری نصب شده در آینه‌ها باشد که به موجب آن مشتریان خود ژاکت یا لباس دیگری را که می‌خواهند امتحان کنند انتخاب می‌کنند و سپس فقط باید به آن نگاه کنند.

آینه را برای پیدا کردن بهترین مناسب برای آنها.

در حالی که برخی از برندها در حال حاضر توانایی تعمیر پوشاک در فروشگاه، یا بازگرداندن و بازیافت را ارائه می‌دهند، پیش‌بینی می‌شود که با توسعه فناوری پیشرفته، این قابلیت تغییر کند.

اقتصاد مد دایره‌ای را دارای پتانسیل تبدیل شدن به جریان اصلی‌تر می‌داند و از هوش مصنوعی برای تجسم فرآیند بازگشت فروشگاه استفاده می‌کند که طی آن لباس بازیافت، طراحی مجدد بر اساس گرایش‌های جدید و/یا چاپ مجدد می‌شود.

 

مد پایدارچیست و چگونه شکل می گیرد؟

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در دهه‌های آینده، اکثریت قریب به اتفاق لباس‌های ما از مواد پایدار تشکیل خواهد شد.

– به عنوان مثال، جایگزین‌های چرم مبتنی بر قارچ.

اثرات زیست محیطی را می توان با تغییر موادی که در لباس استفاده می کنیم و همچنین رسیدگی به فرآیندها کاهش داد.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که مصرف‌کنندگان لباس‌های خود را با استفاده از سبک‌های برند موجود از طریق برنامه‌های هوش مصنوعی «تولید» کنند و سپس این لباس را به صورت سه بعدی در فروشگاه چاپ کنند تا نیازهای سایزبندی آن‌ها را برآورده کنند.

این‌ها کاملاً متناسب با مصرف‌کنندگان هستند و نیاز به بازگشت را به حداقل می‌رسانند و وقتی مصرف‌کننده دیگر کالا را دوست ندارد یا اندازه آن را تغییر می‌دهد، می‌تواند با پرداخت هزینه آن را به فروشگاه برگرداند و سپس آن را دوباره چاپ کند تا یک لباس جدید تولید کند.

 

روند مد در دهه ی آینده برای مصرف کنندگان چگونه پیش خواهد رفت؟

 

داده های TikTok نشان می دهد که برخی از محبوب ترین روندهای مد در سال 2023 Y2K با 23.1 میلیارد بازدید و “زیبایی دهه 90” با 3.2 میلیارد بازدید است.

نوستالژی در مد معمولا در یک چرخه 20 ساله رخ می دهد، و با افزایش پلتفرم های رسانه های اجتماعی، بررسی روندهای دوره های قبلی به عنوان مرجع و استخراج از آرشیوهای استعاری آسان تر از همیشه شده است.

در 20 سال آینده، این می‌تواند شبیه نسل‌های جوان‌تر به نظر برسد که از مدی استفاده می‌کنند که نمونه دهه 2020 است، چه زیبایی‌شناسی «دختر پاک» یا بیشتر «باربیکور» با پیچ‌ش «پری» یا حتی ظاهری که بیشتر منعکس‌کننده آن باشد.

لباس‌های راحتی و ماسک‌های صورت که در اثر همه‌گیری محبوبیت یافتند.

تلفیق فرهنگی هنری در مد دهه ی آینده به چه شکل خواهد بود؟

همانطور که ما همچنان به جهانی مرتبط‌تر تبدیل می‌شویم، کارشناس مد تیپکا، پیش‌بینی می‌کند که شاهد تلفیق بیشتری بین زیبایی‌شناسی لباس فرهنگ‌های مختلف باشیم.

احتمالاً افرادی را خواهیم دید که لباس‌هایی جمع می‌کنند که نشان‌دهنده فرهنگ‌هایی است که در اطرافشان بزرگ شده‌اند، یا مناطقی را که زمان زیادی را در آن سپری کرده‌اند، یا حتی از کشورهایی که بیشتر احساس می‌کنند خانه هستند.

نه تنها این، بلکه بینش‌های مشترک در مورد قصد پشت لباس، روان‌شناسی پشت این که لباس چه احساسی را به ما می‌دهد و اینکه قصد دارد چه احساسی را در ما ایجاد کند، و عناصر تولید نفوذ خواهد کرد.

 

مد خنثی جنسیتی در دهه ی آینده بیشتر از قبل همه گیر خواهد شد

تحقیقات نشان داده است که در بریتانیا، بیش از سه چهارم خریداران مد بی‌طرفانه جنسیتی را در نظر می‌گیرند و کارشناسان مد تیپکا، پیش‌بینی می‌کنند که این بازار به شکوفایی خود ادامه خواهد داد.

طراحان احتمالاً زمان بیشتری را برای ایجاد قطعاتی که واقعاً بدون جنسیت هستند و متناسب با شکل فرد هستند، صرف می‌کنند.

به عنوان مثال، با استفاده از پارچه هایی که خود را به تیپ های مختلف بدن اختصاص می دهند، هر کسی می تواند این لباس را بپوشد.

صنعت مد، که با پیشرفت های سریع فناوری تغذیه می شود، مجموعه ای از ظاهرها، سبک ها و گرایش های جدید را در حال تکامل می پذیرد.

صنعت مد با پیش بینی رشد سالانه 9.36 درصدی تا سال 2027 به اوج جدیدی می رسد.

بدون شک، توسعه فناوری این روند را سرعت بخشیده است.

در نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارها از فناوری دیجیتال استقبال می‌کنند و استراتژی‌های فروش خود را با انتظارات رو به رشد مصرف‌کننده هماهنگ می‌کنند.

 

رفتار و روند مصرف کننده دهه ی آینده به چه صورت خواهد بود؟

در سال‌های اخیر، رشد گسترده‌ای در تجارت الکترونیک وجود داشت که ما را با رویکرد جدیدی برای خرید آنلاین مواجه کرد.

آزمایش‌های مجازی، راه‌حل‌های ربات شخصی و تجارت اجتماعی باعث محبوبیت و تغییر انتظارات مصرف‌کنندگان شده است.

امروزه مشتریان انتظار دارند تجربیات شخصی سازی شده داشته باشند و برای وفاداری خود پاداش دریافت کنند.

طبق گفته کارشناس مد 48 درصد از مصرف کنندگان برای اینکه یک مشتری خوب باشند، انتظار درمان تخصصی دارند.

علاوه بر این، 33٪ از مشتریان یک رابطه تجاری را به دلیل شخصی سازی ناکافی رها کردند.

مصرف کنندگان اطلاعات بیشتری در دسترس دارند و در مورد محصولاتی که می خواهند بخرند به طور کامل تحقیق می کنند.

آن‌ها از رسانه‌های اجتماعی، توصیه‌های اینفلوئنسرها استفاده می‌کنند یا در بررسی‌ها مرور می‌کنند.

54 درصد از کاربران در مورد محصولات در رسانه های اجتماعی تحقیق می کنند.

در سال 2021، نزدیک به 70 درصد از خریداران آنلاین حداقل یک نظر مشتری را قبل از خرید مطالعه کردند.

این نشان می دهد که صنعت مد تا چه اندازه به ابزارهای دیجیتال وابسته است.

در واقع، ما بر این باوریم که استفاده از ابزارهای دیجیتال تنها در دهه آینده گسترده تر و پیچیده تر خواهد شد.

فناوری‌های جدید هم از دیدگاه خرده‌فروشان و هم از نظر مصرف‌کنندگان در صنعت بسیار مهم خواهند بود.

 

 

روندهای مد در سال 2030 میلادی چگونه خواهد بود؟

پیشرفت‌های تکنولوژیکی و رفتارهای در حال تکامل مصرف‌کننده قرار است نحوه عملکرد کسب‌وکارها و تعامل با مخاطبان هدف خود را شکل دهند.

در اینجا برخی از روندهای کلیدی که انتظار می رود در سال 2030 بر دنیای تجارت مسلط شوند آورده شده است:

شخصی سازی بیش از حد

شخصی‌سازی برای مصرف‌کنندگانی که خواستار تجارب سریع‌تر و چند کاناله متناسب با ترجیحات آنها هستند، به اولویت تبدیل شده است.

خرده‌فروشان اکنون می‌توانند ابزارها و فناوری‌های بهتری را برای پردازش سریع‌تر داده‌ها و به دست آوردن بینش عمیق‌تر و در زمان واقعی در مورد نحوه خرید مشتریان به کار گیرند.

با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد مصرف‌کنندگان، نیازها و رفتارهای کسب‌وکارها، تجربه خرید می‌تواند بیشتر طراحی شود.

برندهای بزرگی مانند آمازون، مایکروسافت یا گوگل با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی برای کمک به ارائه تجربه خرید شخصی‌تر، پیشتاز هستند.

این راه‌حل‌ها می‌توانند توصیه‌های مناسب‌تر محصول، رتبه‌بندی مجدد محصول، قیمت‌گذاری و ارتباطات را به مشتریان ارائه دهند.

خودکارسازی این فرآیندها از طریق یادگیری ماشینی می‌تواند به طور بالقوه به بینش بیشتری نسبت به سفر خرید مشتری منجر شود.

این همچنین به کسب‌وکارهای خاص این فرصت را می‌دهد تا با پیشنهاد شخصی‌تر به مخاطبان بسیار خاصی دست یابند.

همچنین با بهبود نرخ تبدیل، عملکرد تجاری را افزایش می دهد.

با این حال، برای برندها ضروری است که بیش از حد شخصی سازی نکنند.

طبق یک مطالعه گارتنر، برندهایی که با شخصی سازی از مرز عبور می کنند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که توسط مشتریان از خرید کنار گذاشته شوند.

ممکن است به این دلیل باشد که مصرف کنندگان نسبت به حریم خصوصی خود در فضای آنلاین آگاه تر می شوند و نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات بیش از حد با برندها محتاط هستند.

در حالی که مشتریان همچنان میل به تجربه های شخصی سازی شده دارند، مهم است که برندها از نحوه استفاده از این داده ها آگاه باشند.

 

رسانه های اجتماعی و جوامع به عنوان یک کانال فروش

بازار تجارت اجتماعی به سرعت در حال رشد است.

بین سال‌های 2022 تا 2023 بیش از 300 میلیارد دلار رشد کرد و انتظار می‌رود تا سال 2026 در سراسر جهان به 2.9 تریلیون دلار برسد.

با چنین رشد عظیمی، پلتفرم‌های مختلف می‌خواهند به فرصتی که فروش آنلاین به ارمغان می‌آورد، بیفتند.

این منجر به این شد که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی راه‌حل‌های تجارت الکترونیک را اتخاذ کنند که اکنون مجموعاً تجارت اجتماعی نامیده می‌شود.

جوان ترین نسل ها برای خرید محصولات به شبکه های اجتماعی روی می آورند.

السا و اهورا به جای جستجوی موتورهای جستجو و وب‌سایت‌های برند، بیشتر به دنبال جستجو، تعامل و خرید از طریق رسانه‌های اجتماعی هستند.

این تغییرات در ترجیحات مصرف کننده منجر به تغییر در نحوه رویکرد خرده فروشان به کانال های فروش اجتماعی شد.

بر اساس گزارش وضعیت سرمایه گذاری رسانه های اجتماعی، تقریبا نیمی از خرده فروشان اعلام کردند که فروش رسانه های اجتماعی یک اولویت کلیدی در استراتژی آینده آنها است.

برای دستیابی به این هدف، خرده‌فروشان باید نحوه تعامل مخاطبانشان با آنها در رسانه‌های اجتماعی و بهترین راه‌ها برای بهبود تجربه درون پلت‌فرم را کشف کنند.

 

شکل گیری دستیاران شخصی خرید در دهه ی آینده

کارشناس مد تیپکا پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های خرده‌فروشی مصرف‌کننده از طریق چت‌بات‌ها تا سال 2024 به 142 میلیارد دلار خواهد رسید.

در مقایسه با 2.8 میلیارد دلار ثبت‌شده در سال 2019، می‌توانیم ببینیم که این روند بسیار رشد کرده است و متوقف نمی‌شود.

دستیاران خرید هوش مصنوعی شخصی یا ربات، سیستم‌های هوشمندی هستند که برای ارائه تجربیات شخصی و سفارشی به خریداران، چه آنلاین و چه در فروشگاه‌های فیزیکی، طراحی شده‌اند.

این راه‌حل‌ها نقش مهمی در هدایت مشتریان در طول سفر خرید آن‌ها ایفا می‌کنند، با هدف افزایش تعامل مشتری، تقویت وفاداری و در نهایت افزایش فروش.

ربات ها می توانند کمک بزرگی در هر مرحله از سفر مشتری از کشف محصول تا پشتیبانی پس از خرید باشند.

برای مثال، ربات‌ها می‌توانند به‌عنوان استایلیست‌های مجازی عمل کنند، توصیه‌های مد ارائه می‌کنند و به مشتریان کمک می‌کنند تا لباس‌ها را کنار هم بگذارند.

یا می‌توانند با ارائه به‌روزرسانی‌های موجود در زمان واقعی، مشتریان را در فرآیند خرید راهنمایی کنند، گزینه‌های جایگزین را در زمانی که محصولات موجود نیستند پیشنهاد کنند، یا اطلاعات اندازه و مناسب را برای کمک به مشتریان در تصمیم‌گیری ارائه دهند.

برای اطمینان از اینکه دستیاران خرید به طور دقیق نقش خود را انجام می دهند، ارائه یک تجربه واقع بینانه به مصرف کنندگان مهم است.

با استفاده از این تکنیک‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند تن صدای مناسب را اعمال کنند و اطمینان حاصل کنند که دستیار خرید با زمینه فرهنگی کاربر هماهنگ است.

توسعه و پذیرش شرکت‌های هوش مصنوعی با هوش هیجانی می‌تواند اعتماد مشتری، دسترسی و فرآیندهای شخصی‌سازی را بهبود بخشد.

این امر با طراحی جریان های مکالمه و آموزش مبتنی بر سناریو امکان پذیر خواهد بود که به هوش مصنوعی در درک موقعیت های مختلف احساسی و استفاده از زبان مناسب و همدلانه کمک می کند.

آزمایش‌های مجازی راهی عالی برای تشویق مشتریان به تعامل با یک برند بدون سفارش کالای فیزیکی است.

انتظار می رود این روند با نرخ ترکیبی سالانه 25.2 درصد از هم اکنون تا سال 2028 رشد کند و به 15.43 میلیارد دلار برسد.

اکثر اتاق‌های اتصال مجازی با استفاده از واقعیت افزوده با اسکن بدن فرد با وب‌کم برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی 360 درجه کار می‌کنند.

آزمایش‌های مجازی نیز می‌توانند توسط هوش مصنوعی تقویت شوند.

هوش مصنوعی از الگوریتم‌ها و یادگیری ماشینی برای محاسبه اندازه‌گیری‌های خریدار و ایجاد یک مدل سه‌بعدی تمام بدن استفاده می‌کند.

این مدل با شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ترکیب شده است که محصولاتی را که یک خریدار می خواهد امتحان کند اسکن می کند.

سپس این فناوری محصولات اسکن شده را روی مدل سه بعدی پوشش می دهد.

یکی از نمونه های هوش مصنوعی که در مد و استایل بکار می رود؛ در عینک فروشی در شهری در اروپا بود.

که دارای اپلیکیشن مخصوص و اپلیکیشن آن‌ها نه تنها به مشتریان اجازه می‌دهد فریم‌های مختلف را امتحان کنند، بلکه شکل چهره و رنگ پوست را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند تا به خرید کمک کند.

برند پرادا همچنین از آزمایش‌های مجازی استفاده کرد و از فناوری‌های واقعیت افزوده و بینایی رایانه‌ای استفاده کرد تا به مشتریان کمک کند تا ببینند لباس‌ها دقیقاً چگونه با آن‌ها می‌آیند.

با استفاده از آزمایش‌های مجازی، خرده‌فروشان می‌توانند پیش‌نمایشی واقع بینانه از نحوه ظاهر محصولات به مشتریان ارائه دهند و به کاهش عدم اطمینان مرتبط با خرید آنلاین کمک کنند.

آزمایش‌های مجازی به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای مقابله با چالش بازدهی عمل می‌کنند، که همچنان مانع بزرگی برای خرده‌فروشان تجارت الکترونیک مد با نرخ بازگشت بیش از 24 درصد است.

آزمایش‌های مجازی نه تنها پتانسیل کاهش تعداد برگشت‌ها را دارند، بلکه در کاهش هزینه‌های مرتبط با آنها نیز نقش دارند.

اتاق رختکن مجازی Netguru راه حلی است که به کاربران این امکان را می دهد تا تنها با قرار دادن اندازه ها و عکس صورت خود، تصور کنند که لباس ها چگونه به نظر می رسند.

این مفهوم از نیاز مبرم در صنعت مد به منظور کاهش بازده و در عین حال افزایش تبدیل به وجود آمد.

کسب‌وکارها همچنین می‌توانند با کاهش میزان ضایعات ناشی از افزایش بازده، از عملکرد پایدارتری بهره ببرند.

بازیگران بزرگی مانند گوگل اخیراً با تمرکز بر اهمیت ترجیحات فرهنگی، نژادی و اندازه مشتریان در آزمایش‌های مجازی به این روند پیوسته‌اند.

این هدف کمک به لباس مناسب آسان‌تر، سریع‌تر و بهبود رضایت کلی مشتری هنگام خرید است.

 

آینه های هوشمند در مد و استایل

 

آینه های هوشمند یکی دیگر از روندهای مد در سال 2030 هستند که در حال افزایش هستند.

غول های خرده فروشی مانند H&M و Ralph Lauren از جمله شرکت هایی هستند که قبلاً این نوآوری را پذیرفته اند.

آینه‌های هوشمند توسعه‌ای از آزمایش‌های مجازی هستند که به مشتریان این امکان را می‌دهند که فوراً بدون ترک اتاق لباس از یک لباس به لباس دیگر تغییر کنند.

همانند VTO ها، آینه های هوشمند از RFID استفاده می کنند که به شناسایی محصول انتخابی و در نهایت تکمیل خرید کمک می کند.

این فناوری همچنین به مشتریان این امکان را می دهد که محصول را از یک کتابخانه آنلاین انتخاب کرده و آن را امتحان کنند.

آینه‌های هوشمند به مشتریان این امکان را می‌دهند که به راحتی اندازه یا رنگ اقلام را هنگام امتحان کردن آنها سفارشی کنند.

این فرآیند خرید را ساده می کند و نیازی به اسکن کارکنان برای هر لباس را از بین می برد.

در نتیجه، کارکنان می توانند روی کارهای دیگر تمرکز کنند.

تعاملات فیزیکی کمتر با محصولات نیز احتمال آسیب را کاهش می دهد.

آینه‌های هوشمند نیاز به فضای ذخیره‌سازی فیزیکی در فروشگاه‌ها را برطرف می‌کنند، لجستیک را بهینه می‌کنند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

 

لباس هوشمند با فناوری پوشیدنی

لباس هوشمند به لباس هایی اطلاق می شود که برای ارائه ویژگی های اضافی با فناوری بهبود یافته اند.

لباس‌های هوشمند از منسوجات پیشرفته با مدارهای در هم تنیده استفاده می‌کنند، حسگرها را پیاده‌سازی می‌کنند یا از سخت‌افزار اضافی استفاده می‌کنند که عملکرد هوشمند را فراهم می‌کند.

KPMG بیان می کند که ما می توانیم انتظار داشته باشیم که لباس های هوشمند:

  • در صورت نیاز ما را گرم و خنک کنید
  • شخصی و خود طراحی باشید
  • تغییر رنگ
  • عملکرد ورزشی ما را دنبال کنید
  • جمع آوری داده های پزشکی

 

یک نمونه عالی از لباس‌های هوشمند، جوراب‌های هوشمند سنسوریا هستند که می‌توانند تشخیص دهند کدام قسمت از پاهای شما بیشترین فشار را در حین دویدن می‌بیند و می‌تواند این داده‌ها را به یک برنامه گوشی هوشمند ارسال کند.

نمونه دیگر کفش های هوشمند با نسخه محدود است که توسط پیتزا هات ساخته شده است.

با تجهیز به فناوری جاسازی شده، کاربران می توانند به سادگی دکمه ای را روی کفش فشار دهند تا پیتزا سفارش دهند.

این رویکرد نوآورانه تعهد Pizza Hut را به ادغام فناوری در تجارب سرگرم کننده و متمایز مشتری نشان داد.

در حالی که پوشاک هوشمند به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است و هنوز در مرحله آزمایشی است، می‌توان انتظار داشت که با پیش‌بینی رشد بازار و رسیدن به 5.3 میلیارد دلار تا سال 2024، توسعه یابد.

روند دیگری که بسیار محبوب تر از لباس های هوشمند است، فناوری های پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند یا عینک های واقعیت مجازی است.

اگرچه پذیرش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هنوز در روزهای ابتدایی است، اما قطعا در حال رشد است و قرار است در سال 2027 به بیش از 130 میلیون کاربر دستگاه VR و بیش از 100 میلیون کاربر AR برسد.

 

مد دیجیتال و تجربه فیژیتال

مد دیجیتال گرایشی است که نسبتاً جدید است اما در حال شتاب گرفتن است.

از آواتارهای مجازی و مدل های دیجیتال برای فروش لباس و لوازم جانبی استفاده می کند.

به مشتریان این امکان را می دهد که بدون خروج از خانه، اقلام را به صورت آنلاین مرور، امتحان و خریداری کنند.

برخلاف دنیای فیزیکی، در دنیای متاورس طراحان با در دسترس بودن پارچه یا محدودیت‌های فیزیکی محدود نمی‌شوند و آنها را قادر می‌سازد تا طرح‌های منحصربه‌فرد و تخیلی ایجاد کنند.

توسعه فناوری‌هایی مانند پرینت سه بعدی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، مد دیجیتال را به تجربه‌ای قابل دوام و همه‌جانبه تبدیل کرده است و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به‌طور مجازی لباس‌ها را از خانه یا رایانه‌شان امتحان کنند.

همچنین روندی به نام مد فیژیتال وجود دارد که به روند ترکیب عناصر دیجیتال در طراحی مد سنتی اشاره دارد.

نمونه ای از مد فیژیتال می تواند یک جفت کفش NFT باشد که روی بلاک چین زندگی می کند، اما شما همچنین می توانید یک جفت فیزیکی مشابه را به صورت آنلاین و به آدرس قرارداد هوشمند NFT خریداری کنید و آن را به خانه خود تحویل دهید.

با برخورد دنیای دیجیتال و فیزیکی، Roblox بینش جالبی در مورد مد فیژیتال ارائه می‌کند.

آنها گزارش می دهند که در سال 2022، 11.5 میلیون سازنده بیش از 62 میلیون لباس مجازی و لوازم جانبی را در Roblox طراحی کردند.

این طرح‌ها به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان رسید و بر نحوه بیان آنها تأثیر گذاشت.

تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان Gen Z از برندها و طراحان انتظار دارند که گرایش‌های مد عجیبی را ارائه دهند که می‌توانند با آن‌ها آزمایش کنند، که در غیر این صورت در زندگی واقعی آن را امتحان نمی‌کردند.

این بدان معناست که مد دیجیتال در حال افزایش است.

در واقع، برندهایی مانند گوچی، نایک، باربری، کارلی کلوس، کارولینا هررا برای مدتی بخشی از آن بوده اند.

با این حال، طراحان مد دیجیتالی نیز وجود دارند که لباس‌ها را کاملاً آنلاین می‌سازند.

کاردستی فردی دیجیتالی به مشتری این امکان را می دهد که در مرکز فرآیند ایجاد قرار گیرد و بتواند آنچه را که واقعاً دوست داشته است بلافاصله در زندگی واقعی سفارش دهد.

 

مصرف گرایی آگاهانه

یکی دیگر از روندهای یک دهه ی آینده که در حال حاضر شاهد ظهور آن هستیم، مد پایدار است.

پایداری و بیزاری از به اصطلاح “مد سریع” در بین مصرف کنندگان رایج تر شده است.

مشتریان از شرکت ها انتظار دارند که تعهد خود را به محیط زیست و شفافیت در مورد نحوه تولید کالا نشان دهند.

یک نظرسنجی مک کینزی نشان داد که دو سوم پاسخ دهندگان معتقدند که کاهش تأثیرات تغییرات آب و هوایی مهم است.

88 درصد دیگر نیز معتقدند که باید به کاهش آلودگی هوا توجه بیشتری شود.

تأثیر منفی برای شرکت ها این است که آنها باید شیوه های پایداری را در مورد تولید کالاهای خود اتخاذ کنند.

برندهای مد مانند پاتاگونیا در استفاده از مواد بازیافتی در لباس‌هایشان پیشرو هستند و خریداران را تشویق می‌کنند تا تعداد محصولاتی را که خریداری می‌کنند محدود کنند.

ما همچنین می‌توانیم روندی قوی را ببینیم که چگونه کمد لباس‌های پایدار و ارگانیک ممکن است در سال 2030 به نظر برسد.

 

این شامل موارد زیر است:

  • جایگزین های چرم گیاهی
  • پارچه های طبیعی، پایدار و قابل بازیافت
  • 60% پوشاک دست دوم
  • محصول با اطلاعات دقیق در مورد پایداری زنجیره تامین.
  • نگرانی مصرف کنندگان بیشتر و بیشتر در مورد نحوه تولید لباس ها می شود.

شرکت هایی مانند زارا، آدیداس یا H&M برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد کل زنجیره تامین به مشتریان شروع به استفاده از فناوری RFID کردند که داده های محصولات شناسایی شده را جمع آوری می کند.

 

با این حال، شرکت ها هیچ راهی برای محافظت از صحت اطلاعات ندارند.

یک راه حل ممکن را می توان در فناوری بلاک چین یافت که اطلاعات را با اعتبارسنجی آن توسط چندین کاربر انتقال می دهد که داده ها را ایمن می کند.

صنعت مد در آستانه تحولات ناشی از فناوری و نوآوری است.

پیشرفت‌های فناوری به شکل‌گیری رفتار مصرف‌کننده و شیوه مصرف مد ادامه خواهد داد.

خرید آنلاین، تجارت تلفن همراه و نفوذ رسانه های اجتماعی همچنان برجسته خواهد بود و فناوری به ارائه راحتی و تجربیات شخصی برای مشتریان ادامه خواهد داد.

پایداری و شیوه‌های اخلاقی در صنعت مد حیاتی‌تر خواهند شد زیرا مصرف‌کنندگان شفاف‌تر و تولید مسئولانه‌تر را می‌خواهند.

برندهای مد ممکن است برای برآورده کردن این انتظارات به سمت مواد سازگار با محیط زیست، مدل‌های مد مدور و منابع اخلاقی بروند.

مفهوم مد دیجیتال با آواتارهای مجازی و مدل های دیجیتال در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

مد دیجیتال امکانات خلاقانه بی حد و حصری را ارائه می دهد و به طراحان اجازه می دهد تا با طرح های عجیب و غریبی که محدودیت های فیزیکی را نادیده می گیرند، آزمایش کنند.

شخصی سازی و سفارشی سازی رایج خواهد شد، زیرا مصرف کنندگان به دنبال تجربیات منحصر به فرد و متناسب هستند.

از توصیه‌های شخصی گرفته تا آزمایش‌های مجازی، فناوری برندها را قادر می‌سازد تا خدمات مناسب را در هر نقطه تماس ارائه دهند.

علاوه بر این، فراگیری و تنوع در خط مقدم صنعت مد خواهد بود.

برندها از نمایندگی‌های متنوع استقبال می‌کنند، انواع مختلف بدن را برآورده می‌کنند و در استراتژی‌های بازاریابی و طراحی خود جامعیت را ترویج می‌کنند.

به طور کلی، صنعت مد در سال 2030 با ترکیبی از پیشرفت های تکنولوژیکی و تقاضای بازار شکل خواهد گرفت.

با درک و پذیرش این روندها، برندهای مد می توانند خواسته ها و ترجیحات مشتریان در حال تغییر را در آینده برآورده کنند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت نظرات و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید