چگونه برند زارا یکی موفق ترین برند های لباس در جهان شد؟
پیشرفت برند زارا در جهان از گذشته تا به امروز
زارا یکی از موفق ترین برندهای خرده فروشی مد در جهان است.
زارا با معرفی چشمگیر مفهوم خرده فروشی “مد سریع” از زمان تاسیس در سال 1975 در اسپانیا، آرزوی ایجاد اشتیاق مسئولانه برای مد را در میان طیف گسترده ای از مصرف کنندگان، در فرهنگ ها و گروه های سنی مختلف دارد.
عوامل زیادی در موفقیت زارا نقش داشته است، اما یکی از نقاط قوت اصلی آن، که نقش مهمی در تبدیل شدن آن به یک نیروگاه مد جهانی مانند امروز داشته است، توانایی آن در اولویت قرار دادن مشتریان است.
زارا به مشتریان خود وسواس دارد و آنها از همان ابتدا شرکت و فرهنگ برند را تعریف کرده اند.
برند زارا پوشاک مردانه و زنانه، پوشاک بچه گانه (زارا کیدز)، کفش و اکسسوری را عرضه می کند.
زیر نام تجاری Zara TRF اجناس مد روز و گاهاً حساس تر را به زنان و نوجوانان جوان ارائه می دهد.
داستان برند زارا
زارا توسط آمانسیو اورتگا و روزالیا مرا در سال 1975 به عنوان یک تجارت خانوادگی در مرکز شهر گالیسیا در بخش شمالی اسپانیا تاسیس شد.
اولین فروشگاه آن محصولاتی مشابه با قیمت پایین از لباسها و مدهای محبوب و گرانقیمت را ارائه میکرد.
آمانسیو اورتگا زارا را به این دلیل نامید که نام مورد علاقه او زوربا قبلاً گرفته شده بود.
در 8 سال بعد، رویکرد زارا به مد و مدل کسب و کار آن به تدریج باعث جذب مشتری اسپانیایی شد.
این امر منجر به افتتاح 9 فروشگاه جدید در بزرگترین شهرهای اسپانیا شد.
در سال 1985، ایندیتکس به عنوان یک شرکت هلدینگ ثبت شد، که پایه های یک سیستم توزیع را ایجاد کرد که قادر به واکنش سریع به تغییر روندهای بازار بود.
اورتگا فرآیند طراحی، تولید و توزیع جدیدی ایجاد کرد که میتوانست زمانهای فروش را کاهش دهد و به روندهای جدید به روشی سریعتر واکنش نشان دهد، که او آن را “مد فوری” نامید.
این امر ناشی از سرمایه گذاری های سنگین در فناوری اطلاعات و استفاده از گروه ها به جای طراحان فردی برای عنصر حیاتی “طراحی” بود.
در دهه بعد، زارا شروع به گسترش شدید در بازارهای جهانی کرد که شامل پرتغال، نیویورک (ایالات متحده آمریکا)، پاریس (فرانسه)، مکزیک، یونان، بلژیک، سوئد، مالت، قبرس، نروژ و اسرائیل میشد.
امروزه به سختی کشوری توسعه یافته وجود دارد که فروشگاه زارا نداشته باشد.
زارا اکنون دارای 2264 فروشگاه است که به صورت استراتژیک در شهرهای پیشرو در 96 کشور جهان واقع شده اند.
جای تعجب نیست که زارا، که به عنوان یک فروشگاه کوچک در اسپانیا شروع به کار کرد، اکنون بزرگترین خرده فروش مد سریع در جهان است و برند پرچمدار ایندیتکس است.
بنیانگذار آن، آمانسیو اورتگا، ششمین مرد ثروتمند جهان از نظر مجله فوربس است.
امروزه ایندیتکس بزرگترین گروه مد جهان با بیش از 174000 کارمند است که بیش از 7400 فروشگاه را در 202 بازار در سراسر جهان شامل 49 بازار آنلاین اداره می کند.
درآمد ایندیتکس 23.4 میلیارد دلار در سال 2019 بود.
سایر برندهای مد در مجموعه ایندیتکس عبارتند از:
زارا هوم: کالاهای خانگی و اشیاء تزئینی که در سال 2003 تأسیس شد.
در 183 بازار فعال است که 70 مورد از آنها دارای فروشگاه هستند.
Pull & Bear: لباسها و لوازم جانبی معمولی برای جوانان که در سال 1991 تأسیس شد.
در 185 بازار فعال است که 75 مورد از آنها دارای فروشگاه است.
ماسیمو دوتی: لباسها و لوازم جانبی گرانقیمت برای مردان و زنان جهانی که در سال 1995 خریداری شد.
186 بازار را اداره میکند که 74 مورد از آنها دارای فروشگاه است.
برشکا: ترکیبی از سبک های شهری و مد مدرن برای زنان و مردان جوان که در سال 1998 تاسیس شد.
در 185 بازار، 74 مورد از آنها دارای فروشگاه فعالیت می کند.
استرادیواریوس: لباس های گاه به گاه و زنانه برای زنان جوان که در سال 1999 خریداری شد. 180
بازار را اداره می کند که 67 مورد آن دارای فروشگاه است.
Oysho: لباسهای زیر زنانه، لباسهای بیرونی معمولی، لباسهای استراحت و لوازم جانبی اصلی که در سال 2001 تأسیس شد.
در 176 بازار فعال است که 58 مورد از آنها دارای فروشگاه هستند.
Uterqüe: لوازم جانبی مد با کیفیت بالا با قیمت های جذاب در سال 2008 تاسیس شد.
در 158 بازار فعال است که 17 مورد از آنها دارای فروشگاه هستند.
به غیر از برندهای مد، آمانسیو اورتگا همچنین یک صندوق سرمایه گذاری جهانی املاک و مستغلات به نام Pontegadea Inversiones راه اندازی کرده است که دفاتر شرکتی را در 9 کشور از جمله ایالات متحده (سیاتل)، بریتانیا (لندن)، فرانسه (پاریس)، کانادا، ایتالیا، جنوب مدیریت می کند.
استراتژی برند زارا
در سال 2019، زارا در فهرست بهترین برندهای جهانی اینتربرند، در رتبه 29 قرار گرفت.
ارزش های اصلی آن در چهار عبارت ساده یافت می شود: زیبایی، وضوح، عملکرد و پایداری.
راز موفقیت زارا عمدتاً ناشی از توانایی آن در همگام شدن با روندهای مد به سرعت در حال تغییر و نمایش آن در مجموعه های خود با تاخیر بسیار کم است.
از همان ابتدا، زارا شکاف قابل توجهی در بازار پیدا کرد که تعداد کمی از برندهای لباس به طور موثر آن را برطرف کرده بودند.
این برای همگامی با آخرین روندهای مد بود، اما مجموعه های لباسی را ارائه می داد که ترکیبی از کیفیت بالا هستند و در عین حال مقرون به صرفه هستند.
این برند به دقت مراقب نحوه تغییر و تحول مد هر روز در سراسر جهان است.
بر اساس آخرین سبک ها و روندها، طرح های جدیدی ایجاد می کند و آنها را در یک یا دو هفته در فروشگاه ها قرار می دهد.
در مقایسه دقیق، اکثر برندهای مد دیگر نزدیک به شش ماه طول می کشد تا طرح ها و مجموعه های جدید را وارد بازار کنند.
این یکی از مزیت های عالی برند زارا نسبت به سایر برند ها است.
از طریق این توانایی استراتژیک در معرفی مجموعه های جدید بر اساس آخرین روندها به شیوه ای سریع است که زارا را قادر ساخت تا سایر رقبا را شکست دهد.
این برند به سرعت به برند مورد علاقه مردم تبدیل شد، به خصوص برای کسانی که می خواهند با روندهای مد همراه باشند.
بنیانگذار آمانسیو اورتگا به دلیل دیدگاهش در مورد لباس به عنوان یک کالای فاسد شدنی مشهور است.
به گفته وی، مردم باید عاشق استفاده و پوشیدن لباس برای مدت کوتاهی باشند و سپس مانند ماست، نان یا ماهی آن را دور بریزند نه اینکه در کمد نگهداری کنند.
رسانه ها اغلب نقل می کنند که این برند “لباس های تازه پخته شده” تولید می کند که کمتر از یک یا دو ماه از روند مد باقی می مانند.
زارا بر روی سه حوزه تمرکز می کند تا به طور موثر مدهای تازه خود را “پخت” کند:
زمانهای تحویل کوتاهتر (و لباسهای شیکتر): زمانهای تحویل کوتاهتر به زارا این امکان را میدهد تا اطمینان حاصل کند.
که فروشگاههایش لباسهایی را که مشتریان در آن زمان میخواهند در اختیار دارند.
(مانند مجموعههای خاص بهار/تابستان یا پاییز/زمستان، روند اخیر که رو به افزایش است، محبوبیت ناگهانی اقلامی که توسط افراد مشهور / اجتماعی / بازیگر / بازیگر، آخرین مجموعه از یک طراح برتر و غیره پوشیده شده است).
در حالی که بسیاری از خردهفروشان سعی میکنند پیشبینی کنند که مشتریان ممکن است ماهها در آینده چه چیزی بخرند، زارا همگام با مشتریان خود حرکت میکند و آنچه را که میخواهند در یک برهه زمانی خاص بخرند به آنها ارائه میدهد.
مقادیر کمتر (از طریق عرضه کمیاب): با کاهش مقدار تولید شده برای یک سبک خاص، زارا نه تنها قرار گرفتن در معرض هر محصول واحدی را کاهش میدهد، بلکه باعث کمبود مصنوعی نیز میشود.
مشابه اصلی که در مورد همه اقلام مد (و به طور خاص تر لوکس) اعمال می شود، هرچه در دسترس بودن کمتر باشد، یک شی مطلوب تر می شود.
یکی دیگر از مزایای تولید مقادیر کمتر این است که اگر یک سبک کشش ایجاد نمی کند و از فروش ضعیف رنج می برد، حجم بالایی برای دفع وجود ندارد.
زارا تنها دو فروش محدود در سال در سال دارد نه کاهش ثابت، و نسبت بسیار کمی از محصولات خود را تخفیف می دهد، تقریباً نصف در مقایسه با رقبای خود، که یک شاهکار بسیار چشمگیر است.
سبک های بیشتر: زارا به جای تولید مقادیر بیشتر در هر سبک، سبک های بیشتری تولید می کند، تقریباً 12000 مدل در سال.
حتی اگر یک سبک خیلی سریع فروخته شود، سبک های جدیدی وجود دارند که منتظر هستند فضا را اشغال کنند.
این به معنای انتخاب های بیشتر و شانس بیشتر برای درست کردن آن با مصرف کننده است.
زارا فقط اجازه می دهد تا طرح های خود برای سه تا چهار هفته در کف فروشگاه باقی بمانند.
این عمل باعث میشود مصرفکنندگان به بازدید از فروشگاههای برند ادامه دهند، زیرا اگر فقط یک هفته تأخیر میکردند، تمام لباسهای یک سبک یا ترند خاص از بین میرفتند و با یک ترند جدید جایگزین میشدند.
در عین حال، این طراوت مداوم خطوط و سبکهای موجود در فروشگاههای آن، مشتریان را ترغیب میکند تا بیشتر از مغازههای آن بازدید کنند.
در بخشهای بعدی، اجزای کلیدی فرمول برنده شدن زارا در صنعت خردهفروشی مد نشان داده شده است.
ایجاد مشترک مشتری: طراح اصلی زارا مشتری است
تمرکز بیوقفه زارا بر مشتری، هسته اصلی موفقیت برند و ارتفاعاتی است که امروزه به دست آورده است.
داستان جالبی در مورد اینکه چگونه زارا محصولات خود را با استفاده از نظرات مشتریان خود ایجاد می کند، وجود داشت.
در سال 2015، خانمی به نام میکو وارد یکی از فروشگاه های زارا در توکیو شد و از دستیار فروشگاه یک روسری صورتی خواست، اما فروشگاه هیچ روسری صورتی نداشت.
همین اتفاق تقریباً همزمان برای میشل در تورنتو، الین در سانفرانسیسکو و ژیزل در فرانکفورت افتاد که همگی وارد فروشگاههای زارا شدند و روسریهای صورتی درخواست کردند.
همه آنها بدون هیچ روسری فروشگاه ها را ترک کردند.
تجربه ای که بسیاری از طرفداران دیگر زارا در سراسر جهان در فروشگاه های مختلف زارا طی چند روز آینده با آن مواجه شدند.
7 روز بعد، بیش از 2000 فروشگاه زارا در سراسر جهان شروع به فروش روسری های صورتی کردند.
500000 روسری صورتی ارسال شد.
به طور دقیق.
آنها در 3 روز فروخته شدند.
چگونه چنین رعد و برق سریع جوراب ساق بلند روسری صورتی اتفاق افتاد؟
بینش مشتری جام مقدس کسب و کار مدرن است و هر چه شرکت ها بیشتر در مورد مشتریان خود بدانند، بهتر می توانند نوآوری کنند و رقابت کنند.
اما داشتن بینش درست، در زمان مناسب و دسترسی مداوم به آنها در طول زمان می تواند چالش برانگیز باشد.
یکی از رازهای موفقیت زارا استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) در فروشگاه های آن است.
این برند از سیستمهای پیشرفته برای ردیابی مکان لباسها استفاده میکند و آنهایی را که بیشترین تقاضا را دارند به سرعت در دسترس مشتریان قرار میدهد.
علاوه بر این، به کاهش هزینههای موجودی کمک میکند، انعطافپذیری بیشتری برای راهاندازی طرحهای جدید فراهم میکند و امکان انجام سفارشهای آنلاین با موجودی از فروشگاههای نزدیک به محل تحویل را فراهم میکند و در نتیجه هزینههای تحویل را کاهش میدهد.
یکی دیگر از رازهای موفقیت زارا این است که این برند کارمندان و مدیران فروشگاه خود را آموزش می دهد و به آنها قدرت می دهد تا نسبت به نیازها و خواسته های مشتری و اینکه مشتریان چگونه آنها را در طبقات مغازه به نمایش می گذارند، حساس باشند.
زارا به همکاران فروش و مدیران فروشگاه خود اجازه می دهد تا در خط مقدم تحقیقات مشتری قرار گیرند.
آنها مشتاقانه به نظرات مشتریان، ایده های برش، پارچه یا یک خط جدید گوش می دهند و یادداشت می کنند و به شدت سبک های جدیدی را که مشتریانش می پوشند و دارای پتانسیل است مشاهده می کنند.
به سبک های منحصر به فرد زارا تبدیل شود.
در مقایسه، گزارشهای سنتی فروش روزانه به سختی میتوانند چنین تصویری پویا و بهروز از بازار ارائه دهند.
امپراتوری زارا بر اساس دو قانون اساسی ساخته شده است: «به مشتریان آنچه میخواهند بدهیم» و «سریعتر از هر کس دیگری آن را به آنها برسانیم».
با توجه به قابلیتهای رقابتی زارا در تحقیقات مشتری، پیشنهادات محصولات آن در سراسر فروشگاههای آن در سطح جهانی نشاندهنده نیازها و خواستههای منحصربهفرد مشتری از نظر تفاوتهای فیزیکی، اقلیمی یا فرهنگی است.
سایزهای کوچکتر در ژاپن، لباسهای ویژه زنانه در کشورهای عربی و لباسهایی با فصلهای مختلف در آمریکای جنوبی ارائه می دهد.
این تفاوت ها در ارائه محصولات در کشورهای مختلف به دلیل تعاملات مکرر بین مدیران فروشگاه محلی زارا و تیم خلاق آن بسیار تسهیل می شود.
در دنیای مد، یک روند کوچک شروع می شود، اما به سرعت توسعه می یابد.
کارمندان زارا برای گوش دادن، تماشا کردن و توجه به کوچکترین سیگنال های لرزه نگاری مشتریان خود آموزش دیده اند، که می تواند نشانه اولیه شکل گیری روند جدیدی باشد.
زارا میداند که هرچه سریعتر پاسخ دهد، احتمال موفقیت در عرضه کالاهای مد مناسب در زمان مناسب در سراسر زنجیره خردهفروشی جهانیاش بیشتر میشود.
زارا سیستمهای مبتنی بر فناوری پیشرفته را راهاندازی کرده است که اطلاعات را قادر میسازد به سرعت از فروشگاهها به دفتر مرکزی آن در Arteixo در اسپانیا برود و تصمیمگیرندگان را قادر میسازد تا سریع عمل کنند و به یک روند در حال توسعه پاسخ دهند.
تیم های طراحی آن به طور منظم از پردیس های دانشگاه بازدید می کنند.
کلوپ های شبانه و مکان های دیگر برای مشاهده لباس های رهبران مد جوان.
در دفتر مرکزی خود، تیم طراحی از مانیتورهای صفحه تخت متصل شده توسط وب کم به دفاتر در شانگهای، توکیو و نیویورک (شهرهای پیشرو در روند مد) استفاده می کند که به عنوان مشاهده گر روند عمل می کنند.
تیم “Trends” هرگز به شوهای مد نمی رود، بلکه وبلاگ نویسان را دنبال می کند و از نزدیک به مشتریان برند گوش می دهد.
این واقعیت که طراحان و مشتریان زارا به طور جدانشدنی به هم مرتبط هستند، بخش مهمی از استراتژی برند است.
تیمهای تخصصی بازخورد دائمی درباره تصمیمهایی که مشتریانش در هر فروشگاه زارا میگیرند دریافت میکنند، که به طور مداوم الهامبخش تیم خلاق زارا است.
زنجیره تامین فوق کارآمد زارا
زنجیره تامین بسیار پاسخگو و یکپارچه زارا صادرات پوشاک را در 24 ساعت و 365 روز سال امکان پذیر می کند و در نتیجه دو بار در هفته محصولات جدید به فروشگاه ها ارسال می شود.
پس از طراحی محصولات، حدود 10 تا 15 روز طول می کشد تا به فروشگاه ها برسند.
تمام اقلام پوشاک از طریق مرکز توزیع در اسپانیا پردازش میشوند، جایی که اقلام جدید بازرسی، مرتبسازی، برچسبگذاری و بارگیری در کامیونها میشوند.
در اغلب موارد، اقلام پوشاک ظرف 48 ساعت به فروشگاه ها تحویل داده می شوند.
این ادغام عمودی به زارا اجازه می دهد تا کنترل خود را بر مناطقی مانند رنگرزی و پردازش حفظ کند و ظرفیت پردازش پارچه را در صورت تقاضا برای ارائه پارچه های مناسب برای سبک های جدید مطابق با ترجیحات مشتری داشته باشد.
همچنین نیاز به انبارها را از بین می برد و به کاهش تاثیر نوسانات تقاضا کمک می کند.
زارا سالانه بیش از 450 میلیون کالا تولید میکند و حدود 12000 طرح جدید را عرضه میکند، بنابراین کارایی زنجیره تامین برای اطمینان از اینکه این تازهسازی مداوم مجموعههای سطح فروشگاه به آرامی و کارآمد انجام میشود، حیاتی است.
در اینجا برخی از ویژگی های زنجیره تامین زارا وجود دارد که دلایل موفقیت آن را برجسته می کند:
فراوانی جمع آوری بینش مشتری: اطلاعات روند روزانه به یک پایگاه داده در دفتر مرکزی جریان می یابد، که توسط طراحان برای ایجاد خطوط جدید و اصلاح خطوط موجود استفاده می شود.
استانداردسازی اطلاعات محصول: انبارهای زارا دارای اطلاعات استاندارد محصول با تعاریف رایج هستند که امکان آماده سازی سریع و دقیق طرح ها با دستورالعمل های ساخت واضح را فراهم می کند.
اطلاعات محصول و مدیریت موجودی: زارا با مدیریت موثر هزاران مشخصات پارچه، تزئینات و طرح و موجودی فیزیکی آنها، قادر به طراحی پوشاک با موجودی مواد اولیه مورد نیاز است.
استراتژی تدارکات: حدود دو سوم پارچه ها رنگ نشده اند و قبل از نهایی شدن طرح ها خریداری می شوند تا از طریق تجمیع تقاضا پس انداز شود.
رویکرد تولید: زارا از رویکرد «ساخت و خرید» استفاده میکند.
اقلام شیکتر و پرخطرتر (که نیاز به آزمایش و آزمایش دارند) را در اسپانیا تولید میکند و تولید طرحهای استانداردتر با تقاضای قابل پیشبینیتر را به مراکش، ترکیه و آسیا برون سپاری میکند تا هزینه ها را کاهش دهد.
اقلام شیک تر و پرخطرتر (که تقریباً نیمی از کالاهای آن است) در 12 کارخانه متعلق به شرکت در اسپانیا (گالیسیا)، شمال پرتغال و ترکیه تولید می شود.
لباسهایی با ماندگاری طولانیتر (یعنی لباسهایی با الگوهای تقاضای قابل پیشبینیتر)، مانند تیشرتهای پایه، به تامینکنندگان کمهزینه، عمدتاً در آسیا، برونسپاری میشوند.
حتی زمانی که زارا در اروپا تولید میکند، با برونسپاری کارگاههای مونتاژ و استفاده از اقتصاد غیررسمی مادران و مادربزرگها، هزینههای خود را کاهش میدهد.
مدیریت توزیع: پیشرفته ترین مرکز توزیع زارا با کمترین مداخله انسانی کار می کند.
دستگاههای خواندن نوری بیش از 60000 لباس را در ساعت مرتب و توزیع میکنند.
علاوه بر این کاراییهای زنجیره تامین، زارا میتواند موارد موجود را در کمتر از دو هفته اصلاح کند.
کوتاه کردن چرخه عمر محصول به معنای موفقیت بیشتر در برآورده کردن ترجیحات مصرف کننده است.
اگر طرحی در عرض یک هفته فروش خوبی نداشته باشد، از مغازهها خارج میشود، سفارشهای بعدی لغو میشود و طرح جدید دنبال میشود.
زارا تغییرات در ترجیحات مشتریان نسبت به مد را از نزدیک زیر نظر دارد.
طیف وسیعی از طرحهای اساسی دارد که از سالی به سال دیگر منتقل میشوند، اما برخی از اقلام مد روز و شیک، با الهام از آخرین روندها، میتوانند کمتر از چهار هفته در قفسهها باقی بمانند، که طرفداران زارا را تشویق میکند تا دوباره بازدید کنند.
یک فروشگاه متوسط در خیابان های بلند در اسپانیا انتظار دارد که مشتریان سه بار در سال از آن بازدید کنند، اما برای زارا، انتظار این است که مشتریان باید حدود 17 بار در سال از آن بازدید کنند.
این انتظار برای چنین دفعات زیاد بازدیدهای مکرر، گواه اطمینان زارا است که از تغییر نیازها و ترجیحات مصرفکنندگان حمایت میکند و به آنها کمک میکند تا ایدهها، نظرات و سلیقه خود را برای مد شکل دهند.
در واقع، زارا همچنین از طریق فروشگاه های خود به ایجاد روندهای جدید یا حتی با ارائه خطوط مقرون به صرفه به افزایش طول عمر برخی از سبک های فصلی کمک می کند.
پایداری در هسته عملیات زارا
پایداری در دهه گذشته یک موضوع داغ در تجارت بوده است و اکنون به سرعت به یک فاکتور بهداشتی ضروری برای شرکت هایی تبدیل شده است که می خواهند با مشتریان جهانی خود ارتباط برقرار کنند و وفاداری آنها را جلب کنند.
برای ایندیتکس، این به معنای تعهد به مردم و محیط زیست است.
تعهد به مردم: ایندیتکس تضمین میکند که کارمندانش چشماندازی مشترک از ارزش مبتنی بر پایداری از طریق توسعه حرفهای، برابری و تنوع و کار داوطلبانه دارند.
همچنین تضمین می کند که تامین کنندگان خود از حقوق اساسی در کار و با شروع برنامه های بهبود مستمر برای آنها برخوردار هستند.
ایندیتکس همچنین سالانه بیش از 50 میلیون دلار برای برنامه ها و طرح های اجتماعی و اجتماعی هزینه می کند.
به عنوان مثال، برنامه “برای و از” آن که در سال 2002 آغاز شد، با ارائه بیش از 200 فرصت شغلی پایدار در 15 فروشگاه، امکان ادغام اجتماعی افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی را فراهم کرده است.
تعهد به محیط زیست: ایندیتکس با حضور در کسبوکاری که در آن از منابع طبیعی برای تولید محصولات خود بهره میبرد، تلاش میکند تا اطمینان حاصل کند که تأثیرات زیستمحیطی کسبوکارش با UNSDGs (اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد) مطابقت دارد.
ایندیتکس متعهد شده است که تا سال 2025 فقط لباس های پایدار بفروشد و تمام پنبه، کتان و پلی استر فروخته شده ارگانیک، پایدار یا بازیافتی خواهد بود.
این شرکت همچنین Join Life را اجرا می کند، طرحی که به مصرف کنندگان کمک می کند لباس های ساخته شده با مواد سازگار با محیط زیست مانند پنبه ارگانیک و پلی استر بازیافتی را شناسایی کنند.
علاوه بر این، ایندیتکس اقدامات گسترده ای را برای حفاظت از تنوع زیستی، کاهش مصرف آب، انرژی و سایر منابع، جلوگیری از اتلاف و مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام می دهد.
به عنوان مثال، یک استراتژی جهانی مدیریت آب را ترسیم کرده است که به طور خاص متعهد به صفر کردن تخلیه مواد شیمیایی خطرناک است.
همچنین برنامه کاهش ضایعات خود را گسترش داده است که از طریق آن مشتریان می توانند لباس، کفش و لوازم جانبی مستعمل خود را در نقاط جمع آوری در 2299 فروشگاه در 46 بازار امروز تحویل دهند.
فرهنگ زارا: کلمه “غیرممکن” وجود ندارد
زارا فرهنگ بسیار کارآفرینی دارد و استعدادهای جوان زیادی را به کار می گیرد که به سرعت در رتبه های شرکت بالا می روند.
زارا تقریباً دو سوم مدیران فروشگاه خود را از داخل تبلیغ می کند و به طور کلی گردش مالی پایینی را تجربه می کند.
این برند هیچ ترسی از مسئولیت دادن به جوانان ندارد و فرهنگ آن ریسک پذیری (تا زمانی که یادگیری اتفاق می افتد) و اجرای سریع (مانترای مد) را تشویق می کند.
مدیریت عالی به مدیران فروشگاه خود آزادی و کنترل کامل بر عملیات و عملکرد فروشگاه خود را با اهداف مشخص هزینه، سود و رشد با یک طرح جبرانی ثابت و متغیر می دهد.
مولفه متغیر تا نیمی از کل پاداش را تشکیل می دهد – باعث می شود کارکنان سطح فروشگاه به شدت مشوق انگیز باشند.
علاوه بر این، هنگامی که یک کارمند برای ارتقاء انتخاب می شود، فروشگاه او یک برنامه آموزشی جامع برای آن فرد با بخش منابع انسانی ایجاد می کند که با آموزش های تکمیلی دوره ای دنبال می شود.
که نشان دهنده تعهد زارا به توسعه استعدادها است.
ساختار سازمانی نیز مسطح است و تنها چند لایه مدیریتی دارد.
مشتریان مهمترین منبع اطلاعات زارا هستند، اما مانند هر برند مد دیگری، زارا نیز از تحلیلگران روند، کارشناسان بینش مشتری استفاده می کند و برخی از بهترین استعدادها را در دنیای مد حفظ می کند.
تیم خلاق زارا متشکل از بیش از 200 متخصص است.
همه آنها این فلسفه شرکتی را که کلمه “غیرممکن” در زارا وجود ندارد، تجسم و اجرا می کنند.
برای مثال، در حالی که بسیاری از شرکتها با زمانهای طولانی در بحثها و تصمیمگیریها دست و پنجه نرم میکنند، زارا با قرار دادن کارکردهای مختلف تجاری در کنار هم در دفتر مرکزی و همچنین با تشویق فرهنگی (از طریق ساختارها و فرآیندها) که در آن افراد به طور مداوم با آنها صحبت میکنند، از این چالش عبور میکند.
تیم های فروش و بازاریابی که بازخورد روند دریافت می کنند به طور منظم با طراحان و بازرگانان صحبت می کنند.
مهم است که ارتباط دو طرفه دائمی وجود داشته باشد تا تیمهای فروش و بازاریابی بتوانند در مورد خطوط جدید با مشتریان صحبت کنند و طراحان / بازرگانان دید قوی از نیازها و ترجیحات مشتریان در سطح فروشگاه داشته باشند.
زمانبندی تولید نیز بهطور دقیق هماهنگ شده است تا زمانی برای تصویبها تلف نشود.
ساختار تیم طراحی بسیار مسطح است و بر تفسیر دقیق روندهای کت واک که برای بازار انبوه – مشتری زارا – مناسب است، تمرکز دارد.
تیم های طراحی و توسعه محصول، که در اسپانیا مستقر هستند، برای تولید 1000 سبک جدید در هر ماه همکاری نزدیک دارند.
علاوه بر مشتری مداری، یکی دیگر از دلایل مهم موفقیت استراتژی کارکنان زارا این واقعیت است که کارکنان خود را برای تصمیم گیری بر اساس داده ها توانمند می کند.
زارا طراح اصلی ندارد.
به همه طراحان آن استقلال بینظیر در تأیید محصولات و کمپینها داده میشود، بر اساس دادههای روزانه که نشان میدهد کدام سبکها
با توجه به تمرکز تزلزل ناپذیر بر مشتری، کل مدل کسب و کار به گونه ای طراحی شده است که الگوی نیاز به کالاهای نهایی، به جای اینکه مواد اولیه ماهیت تولید را تعیین کند، شرایط فرآیند تولید را دیکته می کند.
فرآیند – چیزی که در شرکت های چند ملیتی در مقیاس مشابه بسیار نادر است.
در مجموع، کل فرهنگ برند بسیار مشتری محور است، که نقش مهمی در موفقیت زارا داشته و دارد.
استراتژی ارتباطی برند زارا
زارا در تمام طول عمر خود تقریباً از یک سیاست تبلیغاتی و تأیید صفر استفاده کرده است و ترجیح می دهد درصدی از درآمد خود را برای افتتاح فروشگاه های جدید سرمایه گذاری کند.
این شرکت 0.3 درصد از فروش خود را صرف تبلیغات می کند در حالی که رقبا به طور میانگین 3.5 درصد از فروش خود را صرف می کنند.
آمانسیو موسس این برند هرگز با رسانه ها صحبت نکرده و به هیچ وجه برای زارا تبلیغ نکرده است.
این در واقع نشانه یک برند واقعاً موفق است که در آن مشتریان از آن برند قدردانی میکنند و آن را میخواهند، که بیشتر از مزایای سطح محصول است، اما به شدت توسط تجربه برند هدایت میشود.
زارا به جای تبلیغات، از مکان فروشگاه و نمایشگرهای فروشگاه به عنوان عناصر کلیدی استراتژی بازاریابی خود استفاده می کند.
زارا با انتخاب قرار گرفتن در برجسته ترین مکان های یک شهر، ترافیک بسیار بالای مشتریان را برای فروشگاه های خود تضمین می کند.
نمایشگرهای آن، که برجسته ترین قطعات مجموعه را به نمایش می گذارد، همچنین یک ابزار ارتباطی قدرتمند است که توسط یک تیم تخصصی طراحی شده است.
زمان و تلاش زیادی صرف طراحی نمایشگرهای پنجره می شود تا هنری و جلب توجه باشد.
با توجه به فلسفه مد سریع زارا، نمایشگرهای پنجره به طور مداوم تغییر می کنند.
این استراتژی به نحوه لباس پوشیدن کارکنان نیز مربوط می شود.
همه کارمندان زارا ملزم به پوشیدن لباس های زارا در حین کار در فروشگاه ها هستند، اما این “یونیفرم ها” در فروشگاه های مختلف زارا متفاوت است تا منعکس کننده تفاوت های اجتماعی-اقتصادی در مناطقی باشد که در آن واقع شده اند.
این به طور موثر تمرکز زارا را بر بازار انبوه نشان میدهد، اما جزئیات دیگری که نشاندهنده توجه دقیق آن به مشتری است.
برای استفاده از روند نوظهور تجارت الکترونیک، زارا بوتیک آنلاین خود را در سپتامبر 2010 راه اندازی کرد.
این وب سایت ابتدا در اسپانیا، انگلستان، پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه در دسترس بود و به اتریش، ایرلند، هلند، بلژیک گسترش یافت.
و لوکزامبورگ طی 3 سال آینده، فروشگاه آنلاین در ایالات متحده، روسیه، کانادا، مکزیک، رومانی و کره جنوبی در دسترس قرار گرفت.
در سال 2017، فروشگاه آنلاین زارا در سنگاپور، مالزی، تایلند، ویتنام و هند راه اندازی شد.
اخیراً در مارس 2018، این برند به صورت آنلاین در استرالیا و نیوزلند راه اندازی شد.
امروزه فروشگاه آنلاین آن در 66 کشور در دسترس است.
تا سال 2019، فروش آنلاین رشد کرد و 14 درصد از کل فروش جهانی زارا را تشکیل داد.
زارا بهعنوان یک خردهفروش سریع مد، قطعاً از قدرت تجارت الکترونیک آگاه است و حضور آنلاین موفق و تجربه مشتری با کیفیتی را ایجاد کرده است.
نام تجاری و چالش های تجاری آینده زارا
مهمتر از آن، علیرغم دسترسی جهانی زارا و در نتیجه استانداردسازی محصول، باید دائماً راههای جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای مد محلی و ترجیحات مصرفکنندگان خود در سراسر جهان بیابد.
این یک چالش برای رهبری برند در دهه آینده خواهد بود.
نتیجه گیری: از نشانه زارا استفاده کنید و به مشتریان خود گوش دهید.
نام تجاری زارا با نگاهی دقیق به مشتری خود متولد شد.
توانایی آن در درک، پیش بینی و ارائه ترجیحات مشتریان خود برای مد روز با قیمت های مقرون به صرفه.
علاوه بر زنجیره تامین موثر، توانایی این برند برای ایجاد مشترک طرح توسط مشتریانش منحصر به فرد است و مزیت رقابتی را برای آن فراهم می کند.
بیشتر روندهای مد اغلب به طور غیرمنتظره شروع می شوند، از مکان های غیر معمول سرچشمه می گیرند و از جایی رشد می کنند.
با توجه به روند روسری صورتی که در بالا ذکر شد، ممکن است اسکارلت جوهانسون، بازیگر هالیوود، یک روسری صورتی در یک جشن خیریه عصر قبل در لس آنجلس به سر کرده باشد، یا ستاره گلف، میشل وی، شال صورتی را در یک تورنمنت افراد مشهور به نمایش گذاشته باشد.
این واقعیت که زارا توانست به سرعت به این روند بپرد و صدها مشتری را با روسری های صورتی که به شدت می خواستند بخرند ارائه دهد.
در دنیایی مملو از دادههای بزرگ، و در عین حال با سرعتی حتی سریعتر از قبل جمعآوری شدهاند، برندها هنوز باید مراقب و محتاط باشند.
کلان داده پاسخی برای همه چالشهای کسبوکار ارائه نمیکند، و ممکن است بیش از آن تبلیغ شود که بتوان آن را جام مقدس در نظر گرفت.
یکی از رازهای موفقیت جهانی زارا، فرهنگ و احترام به این واقعیت است که هیچ کس بهتر و معتبرتر از خود مشتری نیست – و این فلسفه باید به طور مداوم در تمام استراتژی های تجاری آن در آینده منعکس شود.
اگر این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت خوشحال می شویم دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید…