مد و استایل

طراحان مد چطور از محیط اطراف خود الهام می گیرند؟

چطور در طراحی مد لباس الهام و ایده هایی پیدا کنیم؟

الهام جرقه ای برای طراحی جدید است.

این اولین قدم اساسی در خلق آثار هیجان انگیز است که مرزها را جابجا می کند و توجه را به خود جلب می کند.

طراحان از همه نوع، از معماران گرفته تا طراحان مد، با ایده، تصویر یا احساسی که به آنها انگیزه می دهد، شروع می کنند.

آنها از طریق یک فرآیند خلاقانه، این الهام را به یک مفهوم طراحی و در نهایت یک محصول نهایی تبدیل می کنند.

آنها باید بدانند که چگونه دیدگاه و خلاقیت خود را از طریق کار طراحی خود بروز دهند و الهامات خود را به مخاطب منتقل کنند.

اگرچه برای طراحان مد، الهام گرفتن بسیار مهم است، یافتن آن اغلب چالش برانگیز است.

آنها باید فصل به فصل کار جدیدی ایجاد کنند و در عین حال در لبه صنعت باقی بمانند.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چه چیزی آنها را الهام می بخشد؟

چگونه می توانند این همه ایده جدید داشته باشند؟

چگونه یک شی یا یک احساس را به خط تولید تبدیل می کنند؟

این مقاله چگونگی الهام گرفتن طراحان مد و تبدیل آن به لباس‌ها، کفش‌ها و اکسسوری‌های منحصربه‌فرد را آشکار می‌کند.

 

الهام بخشی برای طراحان مد اساسی است

برای ساخت یک محصول جدید، طراحان مد فقط به کارهایی که طراحان دیگر انجام می‌دهند نگاه نمی‌کنند و چند تغییر ایجاد می‌کنند.

آنها یک داستان، احساس یا مفهوم را به لباس های طراح الهام گرفته تبدیل می کنند که با مخاطبانشان طنین انداز می شود، در حالی که فرم، عملکرد و بودجه را متعادل می کند.

این فرآیند خلاقانه معمولاً بر اساس تخصص و سطح طراح در بازار شکل می گیرد.

برخی از طراحان مد انعطاف پذیری بیشتری در نحوه استفاده از الهام در طرح های خود دارند، در حالی که برخی دیگر باید بیشتر بر هزینه ها، عملکرد و جذابیت برای بازارهای بزرگتر تمرکز کنند.

به عنوان مثال، یک طراح لباس مردانه ممکن است از مفاهیم مختلفی از یک طراح لباس شنا الهام بگیرد.

و فرآیند طراحی لباس های بالا اغلب از منابع مختلفی نسبت به مجموعه های لباس آماده الهام گرفته شده است.

 

با وجود این تفاوت ها، همه طراحان مد باید بدون توجه به الزامات خاص صنعت، با نوعی الهام شروع کنند.

در زیر برخی از رایج ترین منابع الهام را شرح می دهیم و توضیح می دهیم که چگونه این الهام به لباس و لوازم جانبی تبدیل می شود.

 

رایج ترین منابع الهام چیست؟

الهام از هر چیزی می تواند باشد – یک گل شکوفا، یک خاطره دوران کودکی، یک صندلی شکسته، یک نوشیدنی با طراوت، یک ملودی غم انگیز.

یک مثال معروف، الهام گرفتن از تخم مرغ فابرژ توسط Olivier Rousteing است.

او جواهراتی را دید که ریچارد برتون به الیزابت تیلور هدیه داد و سپس از الگوهای تزئینی، مروارید و طلا در چندین قطعه در مجموعه بالمین خود در سال 2012 استفاده کرد.

هیچ محدودیتی برای آنچه طراحان مد می توانند برای الهام گرفتن از آنها استفاده کنند وجود ندارد، اما به نظر می رسد برخی از منابع تکراری بیشتر از دیگران ظاهر می شوند.

 

1. طبیعت

طراحان مد اغلب از عناصر طبیعت – مانند حیوانات، گیاهان، آب و مناظر – به عنوان الهام بخش کار خود یاد می کنند.

و این منطقی است، با توجه به اینکه طبیعت چقدر می تواند زیبا باشد.

آیا تا به حال از زیبایی غروب نارنجی مایل به صورتی، بازیگوشی راه راه های گورخر یا منحصر به فرد بودن رنگین کمانی یک سوسک شگفت زده شده اید؟

یا شاید درشتی شن یا تیز بودن صخره ها در ساحل احساسات شدیدی را برانگیخته باشد.

 

طراحان اغلب از محرک های بصری طبیعی به عنوان نقطه شروع برای توسعه مفاهیم بزرگتر استفاده می کنند.

 

2. هنر

نقاشی ها، مجسمه ها و حرکات هنری تخیل بسیاری از طراحان مد را برانگیخته است.

با توجه به اینکه مد و هنر قرن هاست که دست به دست هم داده اند، این ارتباط هم جای تعجب ندارد.

بسیاری از مشهورترین طراحان به شدت از هنر الهام گرفته اند.

آنها ممکن است توسط یک الگو، شکل یا پالت رنگ خاص جابجا شوند، یا ممکن است بخواهند نور یا بافت را از یک قطعه خاص تکرار کنند.

مضامین و نمادهای به تصویر کشیده شده در هنر نیز برای الهام گرفتن آماده هستند.

 

 

3. نوستالژی

چه کسی عاشق سفر در مسیر حافظه نیست؟

طراحان، هنرمندان و نویسندگان اغلب به نوستالژی برای شروع فرآیند خلاقانه تکیه می کنند و طراحان مد نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در واقع، تم های یکپارچهسازی با سیستمعامل، قدیمی و نوستالژیک یکی از برترین گرایش های طراحی فعلی در مد هستند.

 

برخی می گویند این اتفاق به این دلیل رخ داده است که محدودیت های همه گیر COVID-19 مردم را مجبور کرده است در خانه بمانند، خانواده را نزدیک نگه دارند و برای الهام گرفتن به منابع نزدیک نگاه کنند.

برخی دیگر می گویند که با افزایش سن، قدرت و اهمیت خاطرات دوران کودکی قوی تر می شود.

 

4. فیلم و ادبیات

از ابتدای فیلم، با مد آمیخته شده است.

طراحان مد به همکاری با فیلمسازان برای خلق چهره‌ها و شخصیت‌های فراموش‌نشدنی شناخته شده‌اند، و طراحی به‌طور کلی در ساخت فیلم‌های عالی، چه برای لباس‌ها، صحنه‌ها، وسایل یا نورپردازی بسیار مهم است.

 

و ادبیات آوانگارد نیز الهام بخش بسیاری از طراحان مد است.

چه بر اساس گرایش‌های لباس و چه از مضامین کلی رمان‌ها، آنها همه چیز را از عشق نافرجام گرفته تا سفر در زمان گرفته تا طنز سیاسی در مجموعه‌های خود گنجانده‌اند.

 

5. نفر

ممکن است به نظر برسد که موزها فقط در ادبیات باستان یافت می شوند، اما هنوز هم وجود دارند.

بسیاری از مردم در مورد رابطه خاص بین هوبرت دو ژیوانشی و آدری هپبورن می دانند.

او برای چندین دهه لباس برای او طراحی کرد و برخی از نمادین ترین ظاهرها را در فیلم و مد ایجاد کرد.

این دو در طول سال ها به قدری به هم نزدیک شدند که هر کدام به دلیل خلق سبک و شخصیت خود به دیگری اعتبار دادند.

 

نمونه دیگر مارک جیکوبز طراح و سوفیا کاپولا فیلمساز است.

او درباره اینکه چقدر او الهام‌بخش کارش است، صحبت می‌کند و روابط و همکاری‌های منحصربه‌فرد آنها اغلب در اخبار مد مورد بحث قرار می‌گیرد.

این نوع روابط نزدیک الهام بخش بسیاری از طراحان مد است.

 

 

6. احساسات

مانند همه انواع هنر، احساسات عامل مهمی در فرآیند خلاقیت است.

چه مثبت و چه منفی، یک احساس می تواند نقطه شروع قوی برای یک طراح باشد.

برخی از طراحان مد به طور خاص تلاش می کنند تا احساساتی را که تجربه کرده اند به صورت فیزیکی نشان دهند.

برخی دیگر برای برانگیختن احساسات خاصی در بین مخاطبان یا مصرف کنندگان طرح هایی ایجاد می کنند.

 

7. روایات

گاهی اوقات طراحان مد داستانی برای گفتن دارند.

آنها ممکن است با گفتن داستان اصلی خود یا تاریخ یک رویداد مهم انگیزه داشته باشند.

آنها همچنین ممکن است چندین الهام را در یک روایت خلاقانه ترکیب کنند و داستان را از طریق یک مجموعه کامل بیان کنند.

به عنوان مثال، Ghesquière لویی ویتون اخیرا چندین مفهوم و منبع الهام را ترکیب کرده است تا روایت یک خون آشام را در طول اعصار برای جشن گرفتن 200 سالگی بنیانگذار آن بسازد.

 

8. علل

در دنیای امروز، دلایل شایسته زیادی برای حمایت وجود دارد.

و بیش از هر زمان دیگری، دنیای مد به محلی برای صحبت مردم تبدیل شده است.

رسانه های اجتماعی و جهانی شدن مد را برای همه در دسترس قرار داده است و برخی از طراحان مد به این نکته توجه می کنند که از پلتفرم خود برای بیان بیانیه استفاده کنند.

 

منابع رایج فعلی الهام در دنیای مد شامل شمول، آگاهی فرهنگی، پایداری، فمینیسم و سیالیت جنسیتی است.

 

طراحان مد چگونه منابع الهام خود را پیدا می کنند؟

با راه های بسیار زیادی برای الهام گرفتن، ممکن است به نظر برسد که طراحان مد نیازی به جستجوی دور برای الهام ندارند.

اما این همیشه درست نیست.

 

 

گاهی اوقات انگیزه هنری به صورت خود به خود یا بدون تلاش رخ می دهد، اما معمولاً طراحان برای یافتن آن ایده خاص سخت تلاش می کنند.

اگرچه هر کسی روش های خاص خود را دارد، اما چندین کار وجود دارد که طراحان مد می توانند برای الهام گرفتن از خود انجام دهند.

 

به هنرهای دیگر مشغول شوید

شاید بهترین راه برای جستجوی الهام طراحان این باشد که خود را با هنر و فعالیت های خلاقانه احاطه کنند.

تماشای فیلم، گرفتن عکس و کاوش در موزه ها علاوه بر افزایش احساسات و حواس، فرصت های غنی را برای در نظر گرفتن عناصر طراحی فراهم می کند.

 

فعالیت‌های عملی، مانند قلاب بافی کردن، دوختن لباس یا نواختن یک ساز، به ذهن اجازه می‌دهد تا روی نواحی مختلف تمرکز کند و زمینه‌های فکری دیگر را تحریک کند.

تمرین حتی زمانی که الهام گرفته نشده است، مانند طراحی لباس برای یک شخصیت مورد علاقه یا ابداع راه‌هایی برای بازیافت یک شی تصادفی، می‌تواند منجر به الهام‌گیری سازنده شود، حتی اگر در ابتدا انگیزه وجود نداشته باشد.

 

مسافرت رفتن

تقریباً همه می توانند با نحوه الهام بخشیدن به سفر ارتباط برقرار کنند.

این نه تنها افراد را به خارج از منطقه راحتی خود مجبور می کند، بلکه آنها را در معرض مناظر، صداها و بوهای مختلف قرار می دهد.

تجربه فرهنگ، زبان یا آب و هوای متفاوت راه خوبی برای تحریک خلاقیت و جستجوی ایده های جدید است.

سفر به تنهایی یا با دوستان یا خانواده همچنین می تواند منجر به تجربیات منحصر به فردی شود که بینشی در مورد مسیرهای نوآورانه برای پیگیری پروژه های در حال انجام می دهد.

 

تحقیق کن

هنرمندان از هر نوع باید به نوعی تحقیق کنند. آن‌ها روندها و تکنیک‌ها را بررسی می‌کنند و از آنچه در حوزه کاریشان می‌گذرد مطلع می‌شوند.

طراحان مد در حین انجام تحقیقات با ایده های جالبی مواجه می شوند، حتی زمانی که لزوماً به دنبال الهام نیستند.

 

به عنوان مثال، کارهایی مانند جستجو در آرشیوهای قدیمی، مطالعه در مورد پردازش پارچه، ورق زدن کتاب تاریخ هنر یا بررسی اینکه چگونه دیگر طراحان پایداری را در خود گنجانده اند، ممکن است ایده یا دیدگاه جدیدی را ایجاد کند.

 

مطلب مرتبط : چگونه یک طراح مد موفق شویم؟

طبیعت و زندگی خیابانی را مشاهده کنید

همه باید گاهی اوقات از سر خود بیرون بیایند، و پیاده روی و مشاهده جهان راه های عالی برای الهام گرفتن است.

پیاده روی نه تنها خلاقیت را تقویت می کند، بلکه افراد را در معرض محرک های بی پایان نیز قرار می دهد.

هوای تازه، بوق زدن، وزش باد، غوغای پرندگان و بازی کودکان تنها چند نمونه از چیزهایی هستند که می توانند الهام بخش یک طراح باشند.

 

تبدیل الهام به طراحی

هنگامی که طراحان مد چیزی را پیدا می کنند که خلاقیت آنها را شعله ور می کند، چگونه آن را به یک محصول تبدیل می کنند؟

اگرچه روش‌ها و شیوه‌های بی‌پایانی وجود دارد که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، به نظر می‌رسد برخی از شیوه‌های اساسی در میان طراحان رایج است.

 

داشتن دفترچه یا دفترچه به جمع آوری ایده ها کمک می کند

همانطور که نویسندگان اغلب یک دفترچه در جیب خود نگه می دارند تا ایده های خود را در لحظه یادداشت کنند، بسیاری از طراحان مد نیز همین کار را می کنند.

خواه از یک شی، رنگ، الگو، احساس یا مفهوم الهام گرفته شده باشند، آنها یادداشت ها، یادگاری ها و طرح ها را در یک مکان جمع آوری می کنند تا به آنها کمک کند ایده های خود را در یک مفهوم طراحی منسجم جمع کنند.

همچنین ایجاد شبکه و به اشتراک گذاری ایده ها با دیگران در این صنعت مفید است.

گفتگو و ارتباط با دیگران می تواند خلاقیت و بهره وری طراحان را تحریک کند.

 

تعیین اهداف و جدول زمانی پروژه را متمرکز می کند

انتظار می رود بسیاری از طراحان به اهداف تخصص خاص خود برسند، بنابراین مهم است که در هنگام شروع پروژه، اهداف پروژه را در نظر بگیرید.

آیا نکته تمرکز بیشتر روی عملکرد است یا سبک؟

هزینه ها چقدر مهم هستند؟

مخاطب چه انتظاری خواهد داشت؟

اگرچه ممکن است به نظر برسد که تنظیم پارامترها طراحان را محدود می کند، اما می تواند به آنها کمک کند طراحی خود را متمرکز کنند.

این می تواند خلاقیت را افزایش دهد و حرکت را افزایش دهد و آنها را در مسیری خاص حرکت دهد.

برخی از طراحان مد، ایجاد خطوط زمانی و خطوط کلی در ابتدای پروژه را مفید می دانند.

با صرف نکردن زمان زیادی در یک زمینه، آنها به احتمال زیاد کار را به موقع تولید می کنند و تمرکز بر روی حوزه های مناسب را آسان تر می کنند.

 

تمرین برای طراحان مد بسیار مهم است

اینجاست که ناملموس ملموس می شود.

وقتی طراحان مد یک خط الهام را دنبال می کنند، در نهایت باید آن را روی کاغذ بیاورند.

حتی اگر تلاش‌های اولیه بدیع یا جالب نباشند، لازم است که راه‌های مختلف را برای ترکیب عنصر الهام امتحان کنید تا زمانی که چیزی کلیک کند و احساس درستی پیدا کند.

یک مفهوم طراحی توسعه یافته یک شبه اتفاق نمی افتد و باید از طریق الهام، پشتکار و تمرین به خوبی توسعه یابد.

اگر علاقه مند به یافتن کار به عنوان طراح مد هستید، مقالات مختلف را می توانید مطالعه کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید